014.Przepisow Techniczno-Budowlanych Dotyczacych Autostrad Płatnych, UPRAWNIENIA, Obowiązujące Przepisy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Dziennik Ustaw Nr 12 —726— Poz. 116 116 ROZPORZÑDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczàcych autostrad p∏atnych. Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 paê- dziernika 1994 r. o autostradach p∏atnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192) oraz art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. — Prawo budowla- ne (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800) zarzàdza si´, co nast´pu- je: zanych z nimi urzàdzeƒ, a tak˝e ich odbudowie, rozbu- dowie i przebudowie oraz przy remontach obj´tych obowiàzkiem uzyskania pozwolenia na budow´. DZIA¸ II Autostrada i jej po∏àczenia z drogami Rozdzia∏ 1 DZIA¸ I Wymagania ogólne Przepisy ogólne § 2. 1. Usytuowanie autostrady powinno wynikaç z istniejàcych i prognozowanych potrzeb transporto- wych, wyra˝onych potokami ruchu drogowego, wy- wo∏anych przez rozmieszczone w korytarzu oddzia∏y- wania autostrady tereny zurbanizowane i przeznaczo- ne do urbanizacji, w tym w szczególnoÊci du˝e miasta i inne centra powstawania ruchu. § 1. 1. Rozporzàdzenie ustala przepisy technicz- no-budowlane dotyczàce autostrad p∏atnych, zwa- nych dalej „autostradami”, i zwiàzanych z nimi urzà- dzeƒ. 2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaç drogowe obiekty in˝ynierskie, oraz ich usytuowanie okreÊlajà przepisy odr´bne. 2. Usytuowanie autostrady powinno byç potwier- dzone analizà ekonomicznà efektywnoÊci jej budowy. Przy wyborze usytuowania autostrady nale˝y uwzgl´d- niaç wymagania ochrony Êrodowiska, walory krajobra- zowe terenu, jak te˝ inne wymagania okreÊlone w roz- porzàdzeniu. 3. Rozporzàdzenie okreÊla warunki, które zapew- niajà w szczególnoÊci: 1) spe∏nienie wymagaƒ podstawowych dotyczà- cych: a) bezpieczeƒstwa u˝ytkowania, b) noÊnoÊci i statecznoÊci konstrukcji, c) bezpieczeƒstwa z uwagi na mo˝liwoÊç wystàpie- nia po˝aru, kl´ski ˝ywio∏owej lub innego miej- scowego zagro˝enia, d) ochrony Êrodowiska i dóbr kultury, e) ochrony przed nadmiernym ha∏asem, wibra- cjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb, 2) odpowiednie warunki u˝ytkowe, z uwzgl´dnieniem potrzeb osób niepe∏nosprawnych, 3) ochron´ uzasadnionych interesów osób trzecich. § 3. 1. Autostrada powinna mieç w szczególnoÊci: 1) system poboru op∏at za przejazdy, 2) system urzàdzeƒ ∏àcznoÊci alarmowej, 3) obwody utrzymania, zwane dalej „OUA”. 2. Krzy˝owanie si´ lub po∏àczenie autostrady z innà drogà, zapewniajàce pe∏nà lub cz´Êciowà mo˝liwoÊç wyboru kierunku jazdy, zwane dalej „w´z∏em”, powin- no nast´powaç na ró˝nych poziomach. 3. Krzy˝owanie si´ autostrady z innà drogà, nie- umo˝liwiajàce wyboru kierunku jazdy, zwane dalej „przejazdem drogowym”, powinno nast´powaç na ró˝nych poziomach. § 4. Pas drogowy autostrady powinien byç ogro- dzony. 4. Przepisy rozporzàdzenia stosuje si´ przy projek- towaniu, wykonywaniu i eksploatacji autostrad i zwià- Dziennik Ustaw Nr 12 — 727 — Poz. 116 § 5. Na koronie autostrady, okreÊlonej w za∏àczniku nr 1 do rozporzàdzenia, powinny znajdowaç si´ w szczególnoÊci jezdnie, pasy dzielàce i pobocza. chu oraz dodatkowy pas ruchu, je˝eli sà spe∏nione wa- runki, o których mowa w § 10. 2. SzerokoÊç zasadniczego pasa ruchu powinna wynosiç: § 6. Autostrada, odpowiednio do potrzeb, powinna byç wyposa˝ona w systemy sterowania, zarzàdzania i kontroli ruchu. 1) 3,75 m — je˝eli pr´dkoÊç projektowa autostrady wynosi 120 km/h, Rozdzia∏ 2 2) 3,50 m — dla pozosta∏ych pr´dkoÊci projektowych oraz w obszarach zabudowanych i dla odcinków o jezdniach z co najmniej 3 pasami ruchu. Podstawowe parametry techniczne § 7. 1. W celu okreÊlenia wymagaƒ technicznych i u˝ytkowych ustala si´ na autostradach pr´dkoÊç pro- jektowà 120 km/h, z zastrze˝eniem ust. 2 i 3. § 10. 1. Na wzniesieniu autostrady powinien byç stosowany dodatkowy pas ruchu, je˝eli sà spe∏nione równoczeÊnie nast´pujàce warunki: 2. W przypadku przebudowy lub remontu istniejà- cej autostrady, w trudnych warunkach terenowych lub w razie koniecznoÊci ochrony wartoÊciowych obiek- tów przyrodniczych lub zabytkowego zagospodaro- wania terenu, dopuszcza si´ pr´dkoÊç projektowà 100 km/h. 1) Êrednia pr´dkoÊç samochodów ci´˝arowych w ru- chu swobodnym obni˝a si´ wzgl´dem pr´dkoÊci na poziomym odcinku o wi´cej ni˝ 20 km/h na d∏u- goÊci nie mniejszej ni˝ 500 m, 2) efektywnoÊç budowy dodatkowego pasa ruchu po- twierdza analiza ekonomiczna. 3. W mieÊcie na terenie intensywnie zurbanizowa- nym dopuszcza si´ pr´dkoÊç projektowà 100 km/h lub wyjàtkowo 80 km/h. 2. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien mieç: 4. Do trudnych warunków terenowych, o których mowa w ust. 2, zalicza si´ w szczególnoÊci: obszar za- budowany, niekorzystne warunki gruntowo-wodne i geologiczne, jak osuwiska, szkody górnicze. 1) klin poczàtkowy o d∏ugoÊci nie mniejszej ni˝ 100 m przy pr´dkoÊci projektowej autostrady 120 km/h i nie mniejszej ni˝ 75 m przy pr´dkoÊci projektowej 100 i 80 km/h, 5. Obni˝enie pr´dkoÊci projektowej na odcinku au- tostrady, o którym mowa w ust. 2 i 3, powinno dotyczyç jedynie tych parametrów autostrady, które sà bezpo- Êrednio zwiàzane z utrudnieniami. 2) szerokoÊç 3,5 m, a przy pr´dkoÊci projektowej 80 km/h dopuszcza si´ w szczególnie uzasadnio- nych przypadkach 3,0 m i d∏ugoÊç nie mniejszà ni˝ d∏ugoÊç wzniesienia, na którym sà spe∏nione wa- runki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 6. Pr´dkoÊç projektowa powinna byç sta∏a na mo˝- liwie d∏ugim odcinku autostrady, a przejÊcie z jednej pr´dkoÊci do drugiej powinno odbywaç si´ na odcin- ku umo˝liwiajàcym dostosowanie si´ uczestników ru- chu. 3) klin koƒcowy o d∏ugoÊci nie mniejszej ni˝ 150 m przy pr´dkoÊci projektowej autostrady 120 km/h i nie mniejszej ni˝ 100 m przy pr´dkoÊci projekto- wej 100 i 80 km/h, § 8. 1. Ograniczenie dost´pnoÊci do autostrady po- lega na dopuszczeniu po∏àczenia: 4) pochylenie poprzeczne i pod∏u˝ne takie same jak zasadniczych pasów ruchu. 1) tylko z wybranymi drogami publicznymi, które kon- centrujà ruch z sieci dróg o znaczeniu krajowym, oraz wyjàtkowo z innymi drogami, w szczególnoÊci pe∏niàcymi wa˝ne funkcje ponadregionalne, 3. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien byç wyznaczony na jezdni autostrady zgodnie z warun- kami okreÊlonymi w przepisach dotyczàcych znaków i sygna∏ów drogowych. 2) z obiektami o zasadniczym znaczeniu dla funkcjo- nowania autostrady, w szczególnoÊci OUA. § 11. 1. SzerokoÊç jezdni autostrady wynika z przy- j´tej liczby i szerokoÊci pasów ruchu i powinna byç do- stosowana do przewidywanego nat´˝enia ruchu. 2. Dost´pnoÊç do autostrady nale˝y zapewniaç za pomocà pasów wy∏àczania i w∏àczania. 2. SzerokoÊç jezdni autostrady na drogowym obiekcie in˝ynierskim, przed i za nim, powinna byç ta- ka sama. Rozdzia∏ 3 Jezdnie § 12. 1. Jezdnia autostrady powinna mieç jedno- stronne pochylenie poprzeczne, umo˝liwiajàce sp∏yw wody. § 9. 1. Na ka˝dej z dwu jezdni autostrady powinny byç wyznaczone nie mniej ni˝ dwa zasadnicze pasy ru- Dziennik Ustaw Nr 12 — 728 — Poz. 116 2. Pochylenie poprzeczne jezdni powinno byç nie mniejsze ni˝ 2%, z zastrze˝eniem ust. 4 oraz z zachowa- niem warunków, o których mowa w § 16 ust. 3. § 13. 1. Zmian´ pochylenia poprzecznego jezdni au- tostrady nale˝y wykonywaç na krzywej przejÊciowej, prostej przejÊciowej, je˝eli krzywa przejÊciowa nie jest wymagana, lub na ∏uku ko∏owym o wi´kszym promie- niu, je˝eli jest to ∏uk koszowy. 3. Jezdnia autostrady na prostym odcinku w planie powinna mieç pochylenie poprzeczne od 2% do 2,5% i skierowane na zewnàtrz korony autostrady. 2. Lokalizacja osi obrotu jezdni autostrady powinna byç tak dobrana, aby by∏ zapewniony sprawny odp∏yw wody oraz p∏ynny przebieg kraw´dzi jezdni, o którym mowa w § 20 pkt 1. 4. Zachowanie pochyleƒ poprzecznych, o których mowa w ust. 2 i 3, nie jest wymagane na tych odcin- kach krzywych przejÊciowych i na prostych przejÊcio- wych przed i za ∏ukiem ko∏owym w planie, na których nast´puje zmiana pochylenia poprzecznego jezdni, o ile: 1) pochylenie pod∏u˝ne osi jezdni autostrady jak i obu jej kraw´dzi jest wi´ksze od dodatkowego pochyle- nia pod∏u˝nego o nie mniej ni˝ 0,2%, 2) dodatkowe pochylenie pod∏u˝ne zewn´trznej kra- w´dzi jezdni wynosi co najmniej 0,3% na odcinku zmiany kierunku pochylenia poprzecznego jezdni od –2% do +2%, 3) jest spe∏niony warunek, o którym mowa w § 13 ust. 3. 3. Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni auto- strady powinna byç tak wykonana, aby dodatkowe po- chylenia pod∏u˝ne obu kraw´dzi jezdni wynosi∏y nie wi´cej ni˝ 0,75%. § 14. OÊ jezdni autostrady w planie mo˝e sk∏adaç si´ z odcinków prostych lub krzywoliniowych. § 15. Je˝eli pozwalajà na to warunki miejscowe, d∏ugoÊç odcinka prostego o wypuk∏ych za∏omach ni- welety nieograniczajàcych widocznoÊci nie powin- na przekraczaç wartoÊci okreÊlonych w poni˝szej ta- beli: Pr´dkoÊç projektowa [km/h] 120 100 80 Najwi´ksza d∏ugoÊç odcinka prostego [m] 2000 2000 1500 Najmniejsza d∏ugoÊç odcinka prostego mi´dzy odcinkami krzywolinio- wymi o zgodnym kierunku zwrotu 500 400 350 [m] § 16. 1. Odcinek krzywoliniowy mo˝e zawieraç ∏uk ko∏owy, kombinacje ∏uków ko∏owych i krzywych przej- Êciowych, a tak˝e inne rodzaje krzywych. ∏o zachowane przy ruchu z pr´dkoÊcià projektowà po nawierzchni zwil˝onej wodà. 3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, uznaje si´ za spe∏nione, jeÊli wartoÊci promienia ∏uku ko∏owego w planie oraz pochylenia poprzecznego (przechy∏ki) sà ustalone wed∏ug poni˝szej tabeli: 2. ¸uk ko∏owy powinien byç zaprojektowany i wy- konany w taki sposób, aby bezpieczeƒstwo pojazdu by- Pr´dkoÊç projektowa [km/h] Promieƒ ∏uku ko∏owego w planie [m] z pochyleniem jak na odc. prostym przy przechy∏ce [%]*) 2 do 2,5 3 4 5 6 7 120 ≥ 4000 ≥ 3000 2000 1500 1200 900 750 100 ≥ 3000 ≥ 2500 1800 1300 1000 800 500—600 80 ≥ 2000 ≥ 1800 1400 1000 800 600 300—500 *) Przechy∏k´ dla promienia o wartoÊci poÊredniej nale˝y interpolowaç i zaokràglaç do 0,5%. § 17. 1. Dwa odcinki, które majà sta∏e i o ró˝nej war- toÊci krzywizny w planie, powinny byç po∏àczone krzy- wà przejÊciowà, z zastrze˝eniem ust. 2. Krzywa przej- Êciowa powinna byç tak wykonana, aby: 1) przyrost przyspieszenia doÊrodkowego dzia∏ajàce- go na pojazd poruszajàcy si´ z pr´dkoÊcià projek- towà nie by∏ wi´kszy ni˝ 0,3 m/s 3 , 2) kàt zwrotu trasy na d∏ugoÊci krzywej przejÊciowej wynosi∏ od 3° do 30°, z zastrze˝eniem ust. 3, 3) dodatkowe pochylenie pod∏u˝ne zewn´trznej kra- w´dzi jezdni na krzywej przejÊciowej spe∏nia∏o wa- runki, o których mowa w § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13 ust. 3. 2. W wyjàtkowych przypadkach uzasadnionych warunkami miejscowymi lub wzgl´dami u˝ytkowymi mo˝na nie stosowaç krzywej przejÊciowej, je˝eli pro- mienie krzywizn odcinków, o których mowa w ust. 1, sà wi´ksze od 3000 m przy pr´dkoÊci projektowej 120 Dziennik Ustaw Nr 12 — 729 — Poz. 116 lub 100 km/h i 1500 m przy pr´dkoÊci projektowej 80 km/h. Przy kàcie zwrotu trasy mniejszym ni˝ 9° d∏u- goÊç odcinka krzywoliniowego bez krzywych przej- Êciowych nie powinna byç mniejsza ni˝ 300 m, 200 m i 150 m dla pr´dkoÊci projektowej odpowiednio 120, 100 i 80 km/h. ¸uk ko∏owy bez krzywych przejÊcio- wych powinien mieç proste przejÊciowe o d∏ugoÊciach nie mniejszych ni˝ wynika to z § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13 ust. 3. 3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie mu- si byç spe∏niony przy kàtach zwrotu trasy mniejszych ni˝ 9°. § 18. 1. Niweleta jezdni autostrady mo˝e sk∏adaç si´ z odcinków o sta∏ym pochyleniu, krzywych wypuk∏ych i krzywych wkl´s∏ych. 2. Pochylenie niwelety jezdni autostrady nie powin- no byç wi´ksze ni˝ okreÊlone w poni˝szej tabeli: Pr´dkoÊç projektowa [km/h] 120 100 80 Pochylenie niwelety jezdni [%] 4 5 6 3. Pochylenie niwelety jezdni autostrady powinno wynosiç nie mniej ni˝ 0,3%, z zastrze˝eniem § 12 ust. 4 pkt 1. lub wkl´s∏ej, pod warunkiem nale˝ytego odwodnienia jezdni i korpusu autostrady. § 19. 1. Za∏om niwelety jezdni autostrady powinien byç wyokràglony krzywà wypuk∏à lub krzywà wkl´s∏à. 4. Dopuszcza si´ mniejsze pochylenie niwelety ni˝ okreÊlone w ust. 3, je˝eli autostrada przebiega po tere- nie bagiennym, zalesionym, bardzo p∏askim i o du˝ej przepuszczalnoÊci gruntu, a tak˝e na krzywej wypuk∏ej 2. Promienie krzywych wypuk∏ych i wkl´s∏ych, z za- strze˝eniem § 117, nie powinny byç mniejsze ni˝ okre- Êlone w poni˝szej tabeli: Pr´dkoÊç projektowa [km/h] 120 100 80 Promieƒ krzywej wypuk∏ej [m] 12000 7000 3500 Promieƒ krzywej wkl´s∏ej [m] 4500 3000 2000 § 20. Je˝eli na to pozwalajà warunki miejscowe, na- le˝y zapewniç kompozycj´ przestrzennà elementów geometrycznych autostrady w planie i w przekroju po- d∏u˝nym, spe∏niajàcà w szczególnoÊci nast´pujàce wy- magania: 1) jest zapewniona ciàg∏oÊç pola widzenia jezdni oraz p∏ynnoÊç jej kraw´dzi i brak wzrokowych z∏udzeƒ deformacji jezdni na odleg∏oÊç nie mniejszà ni˝ 300 m przy pr´dkoÊci projektowej 120 km/h oraz nie mniejszà ni˝ 250 m i 200 m przy pr´dkoÊci pro- jektowej odpowiednio 100 km/h i 80 km/h, 2) nie stosuje si´ d∏ugich prostych w planie oraz ele- mentów krzywoliniowych wymagajàcych prze- chy∏ki wi´kszej ni˝ 5%. 3. Obiekty i urzàdzenia umieszczone w pasie dzielà- cym, stanowiàce zagro˝enie bezpieczeƒstwa ruchu, a zw∏aszcza podpory obiektów mostowych, s∏upy oÊwietleniowe i znaków drogowych, powinny byç os∏oni´te barierà ochronnà. 4. Obiekty i urzàdzenia powinny byç tak umieszczo- ne w pasie dzielàcym, aby by∏y zapewnione wymaga- nia widocznoÊci, o których mowa w § 117 i 118. § 23. 1. Pas dzielàcy jezdnie autostrady powinien mieç po obu stronach opaski, ka˝dà o szerokoÊci 0,5 m. 2. W∏aÊciwoÊci u˝ytkowe opaski, a tak˝e jej pochy- lenie poprzeczne i pod∏u˝ne powinny byç takie same jak pasa ruchu przylegajàcego do niej. § 21. Zapewnienie wymagaƒ zwiàzanych z este- tycznà formà architektonicznà autostrady nie powinno ograniczaç jej w∏aÊciwoÊci u˝ytkowych, a w szczegól- noÊci obni˝aç poziomu bezpieczeƒstwa ruchu. 3. Na opasce nie nale˝y umieszczaç ˝adnych urzà- dzeƒ, a zw∏aszcza kratek Êciekowych. § 24. 1. Pas dzielàcy, z wy∏àczeniem opasek, o sze- rokoÊci mniejszej ni˝ 2,50 m powinien byç utwardzony i mieç: 1) pochylenie poprzeczne o wartoÊci takiej jak jezdnia, skierowane na zewnàtrz korony autostrady, je˝eli pochylenie poprzeczne obu jezdni autostrady jest te˝ skierowane na zewnàtrz (odcinek prosty lub krzywoliniowy bez przechy∏ki), 2) pochylenie poprzeczne, o wartoÊci nie mniejszej ni˝ 4%, skierowane do osi autostrady, je˝eli pochyle- nie poprzeczne jednej z jedni ma te˝ ten sam kieru- nek (odcinek z przechy∏kà). Rozdzia∏ 4 Pasy dzielàce § 22. 1. Pas dzielàcy jezdnie autostrady powinien mieç szerokoÊç i konstrukcj´ nawierzchni odpowiednie do przeznaczenia oraz wymagaƒ bezpieczeƒstwa ru- chu. 2. Pas dzielàcy powinien umo˝liwiaç umieszczenie na nim bariery ochronnej. Dziennik Ustaw Nr 12 — 730 — Poz. 116 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, do- puszcza si´ sp∏yw wody z utwardzonego pasa dzielàce- go przez jezdni´ autostrady, pod warunkiem ˝e mate- ria∏ utwardzajàcy pas dzielàcy nie b´dzie zanieczysz- czaç jezdni, a sp∏yw z powierzchni pasa dzielàcego b´- dzie równomierny. 1) od 6% do 8% na odcinku prostym oraz na odcinku krzywoliniowym niewymagajàcym przechy∏ki, 2) od 2% do 3% wi´cej ni˝ pasa awaryjnego na odcin- ku krzywoliniowym z przechy∏kà, je˝eli jest to po- bocze po wewn´trznej stronie ∏uku, 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, na- le˝y uwzgl´dniç potrzeb´ umieszczenia na pasie dzie- làcym urzàdzeƒ odwadniajàcych. 3) od 3% do 4% w kierunku przeciwnym ni˝ pas awa- ryjny na odcinku krzywoliniowym z przechy∏kà, je- ˝eli jest to pobocze po zewn´trznej stronie ∏uku. 4. Pas dzielàcy, z wy∏àczeniem opasek, o szerokoÊci 2,50 m i wi´kszej powinien byç pokryty obudowà ro- Êlinnà i mieç pochylenie poprzeczne nie mniejsze ni˝ 4% skierowane do osi autostrady. § 29. 1. Na pasie awaryjnym nie nale˝y lokalizowaç ˝adnych obiektów ani urzàdzeƒ. 2. Na gruntowym poboczu mo˝na lokalizowaç urzàdzenia odwadniajàce, organizacji i bezpieczeƒstwa ruchu oraz ochrony Êrodowiska, zgodnie z wymagania- mi przepisów odr´bnych dotyczàcych tych urzàdzeƒ. § 25. 1. Zmiany szerokoÊci pasa dzielàcego powin- ny byç przeprowadzone p∏ynnie z zastosowaniem pa- rametrów okreÊlonych dla osi jezdni, przy której si´ ten pas znajduje. 3. Gruntowe pobocze mo˝e byç umocnione obudo- wà roÊlinnà. 2. W pasie dzielàcym jezdnie autostrady nale˝y wy- konaç przejazdy awaryjne zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 101. Rozdzia∏ 6 Skarpy nasypów i wykopów § 26. Pas dzielàcy oddzielajàcy jezdni´ autostrady od jezdni zbierajàco-rozprowadzajàcej powinien spe∏- niaç wymagania okreÊlone dla pasa dzielàcego jezdnie autostrady, z wy∏àczeniem wymagaƒ, o których mowa w § 23. § 30. 1. Skarpy nasypów autostrady powinny mieç, z zastrze˝eniem ust. 3 i 4, pochylenie: 1) 1 : 3 przy wysokoÊci skarpy nasypu do 2,0 m, z za- strze˝eniem § 55 ust. 3, Rozdzia∏ 5 2) 1 : 1,5 przy wysokoÊci skarpy nasypu wi´kszej ni˝ 2,0 m do 8,0 m. Pobocza 2. Skarpy wykopów autostrady powinny mieç, z za- strze˝eniem ust. 3 i 4, pochylenie: § 27. 1. Pobocze autostrady sk∏ada si´ z umieszczo- nego przy jezdni pasa awaryjnego postoju, zwanego dalej „pasem awaryjnym”, i gruntowego pobocza. 1) 1 : 3 przy wysokoÊci skarpy wykopu do 1,0 m, z za- strze˝eniem § 55 ust. 3, 2. SzerokoÊç pasa awaryjnego powinna wynosiç 3,0 m dla pr´dkoÊci projektowej 120 km/h, 2,5 m dla pr´dkoÊci projektowej 100 km/h i 80 km/h, a gruntowe- go pobocza 1,25 m, z zastrze˝eniem ust. 3 i 4. 2) 1 : 2 przy wysokoÊci skarpy wykopu wi´kszej ni˝ 1,0 m do 2,0 m, 3) 1 : 1,5 przy wysokoÊci skarpy wykopu wi´kszej ni˝ 2,0 m do 8,0 m. 3. SzerokoÊç gruntowego pobocza, o której mowa w ust. 2, mo˝e byç wi´ksza, je˝eli wynika to z warun- ków lokalizacji urzàdzeƒ organizacji, bezpieczeƒstwa ruchu lub ochrony Êrodowiska. 3. Pochylenie i konstrukcj´ urzàdzeƒ wzmacniajà- cych skarpy nasypów i wykopów autostrad nale˝y ustalaç na podstawie obliczeƒ ich statecznoÊci zgodnie z Polskà Normà, w szczególnoÊci wtedy, gdy: 1) skarpa nasypu lub wykopu ma wysokoÊç wi´kszà ni˝ 8,0 m, 2) skarpa nasypu lub wykopu ma wysokoÊç wi´kszà ni˝ 6,0 m, a zbocze ma pochylenie wi´ksze ni˝ 1 : 3, 3) autostradowa budowla ziemna b´dzie budowana z materia∏u lub w gruncie wymagajàcym szczegól- nych procedur technicznych i technologicznych, 4) nasyp b´dzie budowany na gruntach o ma∏ej no- ÊnoÊci, w terenie osuwiskowym lub w terenie pod- legajàcym wp∏ywom eksploatacji górniczej, 5) skarpa nasypu b´dzie nara˝ona na dzia∏anie wód stojàcych lub p∏ynàcych na terenie zalewowym. 4. Przy przebudowie i remoncie autostrady dopusz- cza si´ szerokoÊç gruntowego pobocza nie mniejszà ni˝ 0,75 m, je˝eli szerokoÊç pasa awaryjnego spe∏nia wymagania, o których mowa w ust. 2, i nie jest wyma- gane stosowanie barier. § 28. 1. Pochylenie poprzeczne pasa awaryjnego oraz pochylenia pod∏u˝ne pasa awaryjnego i grunto- wego pobocza powinny byç, co do wartoÊci i kierunku, takie same jak jezdni autostrady. 2. Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza po- winno wynosiç:
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsmichy-chichy.xlx.pl
|
|
Podobne |
: Strona Główna | : [6502] - Apple 2 Technical Book • Using 6502 Assembly Language, Atari 8-bit, 6502 | : 014 - Historyczne Bitwy - Leningrad 1941-1944, Historyczne Bitwy | : 01 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-15, TECHNIKA,BRON I UMUNDUROWANIE | : 01 Basic%20Measuring%20Techniques, BMW educational info, Dokumentacja | : !Warunki Techniczne 17 XII 2008, certyfikaty energetyczne | : [DEATH NOTE] - 014, DEATH NOTE ANIME 1-23(Napisy-prawidłowe) | : 0 Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu, Renault Megane II - instrukcja serwisowa | : 012. Wskazówki dotyczące psychologicznych badań testowych, | : 01 2006 auto technika motoryzacyjna atm, Auto Technika Motoryzacyjna | : 01 2008 auto technika motoryzacyjna atm, Auto Technika Motoryzacyjna
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkubawasala.prv.pl
| . : : . |
|