Strona główna
  014.Przepisow ...

014.Przepisow Techniczno-Budowlanych Dotyczacych Autostrad Płatnych, UPRAWNIENIA, Obowiązujące Przepisy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dziennik Ustaw Nr 12
—726—
Poz. 116
116
ROZPORZÑDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 16 stycznia 2002 r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczàcych autostrad p∏atnych.
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 paê-
dziernika 1994 r. o autostradach p∏atnych (Dz. U.
z 2001 r. Nr 110, poz. 1192) oraz art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3
pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. — Prawo budowla-
ne (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157
i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100,
poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129,
poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800) zarzàdza si´, co nast´pu-
je:
zanych z nimi urzàdzeƒ, a tak˝e ich odbudowie, rozbu-
dowie i przebudowie oraz przy remontach obj´tych
obowiàzkiem uzyskania pozwolenia na budow´.
DZIA¸ II
Autostrada i jej po∏àczenia z drogami
Rozdzia∏ 1
DZIA¸ I
Wymagania ogólne
Przepisy ogólne
§ 2. 1. Usytuowanie autostrady powinno wynikaç
z istniejàcych i prognozowanych potrzeb transporto-
wych, wyra˝onych potokami ruchu drogowego, wy-
wo∏anych przez rozmieszczone w korytarzu oddzia∏y-
wania autostrady tereny zurbanizowane i przeznaczo-
ne do urbanizacji, w tym w szczególnoÊci du˝e miasta
i inne centra powstawania ruchu.
§ 1. 1. Rozporzàdzenie ustala przepisy technicz-
no-budowlane dotyczàce autostrad p∏atnych, zwa-
nych dalej „autostradami”, i zwiàzanych z nimi urzà-
dzeƒ.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaç
drogowe obiekty in˝ynierskie, oraz ich usytuowanie
okreÊlajà przepisy odr´bne.
2. Usytuowanie autostrady powinno byç potwier-
dzone analizà ekonomicznà efektywnoÊci jej budowy.
Przy wyborze usytuowania autostrady nale˝y uwzgl´d-
niaç wymagania ochrony Êrodowiska, walory krajobra-
zowe terenu, jak te˝ inne wymagania okreÊlone w roz-
porzàdzeniu.
3. Rozporzàdzenie okreÊla warunki, które zapew-
niajà w szczególnoÊci:
1) spe∏nienie wymagaƒ podstawowych dotyczà-
cych:
a) bezpieczeƒstwa u˝ytkowania,
b) noÊnoÊci i statecznoÊci konstrukcji,
c) bezpieczeƒstwa z uwagi na mo˝liwoÊç wystàpie-
nia po˝aru, kl´ski ˝ywio∏owej lub innego miej-
scowego zagro˝enia,
d) ochrony Êrodowiska i dóbr kultury,
e) ochrony przed nadmiernym ha∏asem, wibra-
cjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody
i gleb,
2) odpowiednie warunki u˝ytkowe, z uwzgl´dnieniem
potrzeb osób niepe∏nosprawnych,
3) ochron´ uzasadnionych interesów osób trzecich.
§ 3. 1. Autostrada powinna mieç w szczególnoÊci:
1) system poboru op∏at za przejazdy,
2) system urzàdzeƒ ∏àcznoÊci alarmowej,
3) obwody utrzymania, zwane dalej „OUA”.
2. Krzy˝owanie si´ lub po∏àczenie autostrady z innà
drogà, zapewniajàce pe∏nà lub cz´Êciowà mo˝liwoÊç
wyboru kierunku jazdy, zwane dalej „w´z∏em”, powin-
no nast´powaç na ró˝nych poziomach.
3. Krzy˝owanie si´ autostrady z innà drogà, nie-
umo˝liwiajàce wyboru kierunku jazdy, zwane dalej
„przejazdem drogowym”, powinno nast´powaç na
ró˝nych poziomach.
§ 4. Pas drogowy autostrady powinien byç ogro-
dzony.
4. Przepisy rozporzàdzenia stosuje si´ przy projek-
towaniu, wykonywaniu i eksploatacji autostrad i zwià-
Dziennik Ustaw Nr 12
— 727 —
Poz. 116
§ 5. Na koronie autostrady, okreÊlonej w za∏àczniku
nr 1 do rozporzàdzenia, powinny znajdowaç si´
w szczególnoÊci jezdnie, pasy dzielàce i pobocza.
chu oraz dodatkowy pas ruchu, je˝eli sà spe∏nione wa-
runki, o których mowa w § 10.
2. SzerokoÊç zasadniczego pasa ruchu powinna
wynosiç:
§ 6. Autostrada, odpowiednio do potrzeb, powinna
byç wyposa˝ona w systemy sterowania, zarzàdzania
i kontroli ruchu.
1) 3,75 m — je˝eli pr´dkoÊç projektowa autostrady
wynosi 120 km/h,
Rozdzia∏ 2
2) 3,50 m — dla pozosta∏ych pr´dkoÊci projektowych
oraz w obszarach zabudowanych i dla odcinków
o jezdniach z co najmniej 3 pasami ruchu.
Podstawowe parametry techniczne
§ 7. 1. W celu okreÊlenia wymagaƒ technicznych
i u˝ytkowych ustala si´ na autostradach pr´dkoÊç pro-
jektowà 120 km/h, z zastrze˝eniem ust. 2 i 3.
§ 10. 1. Na wzniesieniu autostrady powinien byç
stosowany dodatkowy pas ruchu, je˝eli sà spe∏nione
równoczeÊnie nast´pujàce warunki:
2. W przypadku przebudowy lub remontu istniejà-
cej autostrady, w trudnych warunkach terenowych lub
w razie koniecznoÊci ochrony wartoÊciowych obiek-
tów przyrodniczych lub zabytkowego zagospodaro-
wania terenu, dopuszcza si´ pr´dkoÊç projektowà
100 km/h.
1) Êrednia pr´dkoÊç samochodów ci´˝arowych w ru-
chu swobodnym obni˝a si´ wzgl´dem pr´dkoÊci
na poziomym odcinku o wi´cej ni˝ 20 km/h na d∏u-
goÊci nie mniejszej ni˝ 500 m,
2) efektywnoÊç budowy dodatkowego pasa ruchu po-
twierdza analiza ekonomiczna.
3. W mieÊcie na terenie intensywnie zurbanizowa-
nym dopuszcza si´ pr´dkoÊç projektowà 100 km/h lub
wyjàtkowo 80 km/h.
2. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien
mieç:
4. Do trudnych warunków terenowych, o których
mowa w ust. 2, zalicza si´ w szczególnoÊci: obszar za-
budowany, niekorzystne warunki gruntowo-wodne
i geologiczne, jak osuwiska, szkody górnicze.
1) klin poczàtkowy o d∏ugoÊci nie mniejszej ni˝
100 m przy pr´dkoÊci projektowej autostrady
120 km/h i nie mniejszej ni˝ 75 m przy pr´dkoÊci
projektowej 100 i 80 km/h,
5. Obni˝enie pr´dkoÊci projektowej na odcinku au-
tostrady, o którym mowa w ust. 2 i 3, powinno dotyczyç
jedynie tych parametrów autostrady, które sà bezpo-
Êrednio zwiàzane z utrudnieniami.
2) szerokoÊç 3,5 m, a przy pr´dkoÊci projektowej
80 km/h dopuszcza si´ w szczególnie uzasadnio-
nych przypadkach 3,0 m i d∏ugoÊç nie mniejszà ni˝
d∏ugoÊç wzniesienia, na którym sà spe∏nione wa-
runki, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
6. Pr´dkoÊç projektowa powinna byç sta∏a na mo˝-
liwie d∏ugim odcinku autostrady, a przejÊcie z jednej
pr´dkoÊci do drugiej powinno odbywaç si´ na odcin-
ku umo˝liwiajàcym dostosowanie si´ uczestników ru-
chu.
3) klin koƒcowy o d∏ugoÊci nie mniejszej ni˝ 150 m
przy pr´dkoÊci projektowej autostrady 120 km/h
i nie mniejszej ni˝ 100 m przy pr´dkoÊci projekto-
wej 100 i 80 km/h,
§ 8. 1. Ograniczenie dost´pnoÊci do autostrady po-
lega na dopuszczeniu po∏àczenia:
4) pochylenie poprzeczne i pod∏u˝ne takie same jak
zasadniczych pasów ruchu.
1) tylko z wybranymi drogami publicznymi, które kon-
centrujà ruch z sieci dróg o znaczeniu krajowym,
oraz wyjàtkowo z innymi drogami, w szczególnoÊci
pe∏niàcymi wa˝ne funkcje ponadregionalne,
3. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien
byç wyznaczony na jezdni autostrady zgodnie z warun-
kami okreÊlonymi w przepisach dotyczàcych znaków
i sygna∏ów drogowych.
2) z obiektami o zasadniczym znaczeniu dla funkcjo-
nowania autostrady, w szczególnoÊci OUA.
§ 11. 1. SzerokoÊç jezdni autostrady wynika z przy-
j´tej liczby i szerokoÊci pasów ruchu i powinna byç do-
stosowana do przewidywanego nat´˝enia ruchu.
2. Dost´pnoÊç do autostrady nale˝y zapewniaç za
pomocà pasów wy∏àczania i w∏àczania.
2. SzerokoÊç jezdni autostrady na drogowym
obiekcie in˝ynierskim, przed i za nim, powinna byç ta-
ka sama.
Rozdzia∏ 3
Jezdnie
§ 12. 1. Jezdnia autostrady powinna mieç jedno-
stronne pochylenie poprzeczne, umo˝liwiajàce sp∏yw
wody.
§ 9. 1. Na ka˝dej z dwu jezdni autostrady powinny
byç wyznaczone nie mniej ni˝ dwa zasadnicze pasy ru-
Dziennik Ustaw Nr 12
— 728 —
Poz. 116
2. Pochylenie poprzeczne jezdni powinno byç nie
mniejsze ni˝ 2%, z zastrze˝eniem ust. 4 oraz z zachowa-
niem warunków, o których mowa w § 16 ust. 3.
§ 13. 1. Zmian´ pochylenia poprzecznego jezdni au-
tostrady nale˝y wykonywaç na krzywej przejÊciowej,
prostej przejÊciowej, je˝eli krzywa przejÊciowa nie jest
wymagana, lub na ∏uku ko∏owym o wi´kszym promie-
niu, je˝eli jest to ∏uk koszowy.
3. Jezdnia autostrady na prostym odcinku w planie
powinna mieç pochylenie poprzeczne od 2% do 2,5%
i skierowane na zewnàtrz korony autostrady.
2. Lokalizacja osi obrotu jezdni autostrady powinna
byç tak dobrana, aby by∏ zapewniony sprawny odp∏yw
wody oraz p∏ynny przebieg kraw´dzi jezdni, o którym
mowa w § 20 pkt 1.
4. Zachowanie pochyleƒ poprzecznych, o których
mowa w ust. 2 i 3, nie jest wymagane na tych odcin-
kach krzywych przejÊciowych i na prostych przejÊcio-
wych przed i za ∏ukiem ko∏owym w planie, na których
nast´puje zmiana pochylenia poprzecznego jezdni,
o ile:
1) pochylenie pod∏u˝ne osi jezdni autostrady jak i obu
jej kraw´dzi jest wi´ksze od dodatkowego pochyle-
nia pod∏u˝nego o nie mniej ni˝ 0,2%,
2) dodatkowe pochylenie pod∏u˝ne zewn´trznej kra-
w´dzi jezdni wynosi co najmniej 0,3% na odcinku
zmiany kierunku pochylenia poprzecznego jezdni
od –2% do +2%,
3) jest spe∏niony warunek, o którym mowa w § 13
ust. 3.
3. Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni auto-
strady powinna byç tak wykonana, aby dodatkowe po-
chylenia pod∏u˝ne obu kraw´dzi jezdni wynosi∏y nie
wi´cej ni˝ 0,75%.
§ 14. OÊ jezdni autostrady w planie mo˝e sk∏adaç
si´ z odcinków prostych lub krzywoliniowych.
§ 15. Je˝eli pozwalajà na to warunki miejscowe,
d∏ugoÊç odcinka prostego o wypuk∏ych za∏omach ni-
welety nieograniczajàcych widocznoÊci nie powin-
na przekraczaç wartoÊci okreÊlonych w poni˝szej ta-
beli:
Pr´dkoÊç projektowa
[km/h] 120 100
80
Najwi´ksza d∏ugoÊç odcinka prostego
[m] 2000 2000 1500
Najmniejsza d∏ugoÊç odcinka prostego mi´dzy odcinkami krzywolinio-
wymi o zgodnym kierunku zwrotu
500 400 350
[m]
§ 16. 1. Odcinek krzywoliniowy mo˝e zawieraç ∏uk
ko∏owy, kombinacje ∏uków ko∏owych i krzywych przej-
Êciowych, a tak˝e inne rodzaje krzywych.
∏o zachowane przy ruchu z pr´dkoÊcià projektowà po
nawierzchni zwil˝onej wodà.
3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, uznaje si´
za spe∏nione, jeÊli wartoÊci promienia ∏uku ko∏owego
w planie oraz pochylenia poprzecznego (przechy∏ki) sà
ustalone wed∏ug poni˝szej tabeli:
2. ¸uk ko∏owy powinien byç zaprojektowany i wy-
konany w taki sposób, aby bezpieczeƒstwo pojazdu by-
Pr´dkoÊç
projektowa
[km/h]
Promieƒ ∏uku ko∏owego w planie [m]
z pochyleniem jak
na odc. prostym
przy przechy∏ce [%]*)
2 do 2,5
3
4
5
6
7
120

4000

3000
2000
1500
1200
900
750
100

3000

2500
1800
1300
1000
800 500—600
80

2000

1800
1400
1000
800
600 300—500
*) Przechy∏k´ dla promienia o wartoÊci poÊredniej nale˝y interpolowaç i zaokràglaç do 0,5%.
§ 17. 1. Dwa odcinki, które majà sta∏e i o ró˝nej war-
toÊci krzywizny w planie, powinny byç po∏àczone krzy-
wà przejÊciowà, z zastrze˝eniem ust. 2. Krzywa przej-
Êciowa powinna byç tak wykonana, aby:
1) przyrost przyspieszenia doÊrodkowego dzia∏ajàce-
go na pojazd poruszajàcy si´ z pr´dkoÊcià projek-
towà nie by∏ wi´kszy ni˝ 0,3 m/s
3
,
2) kàt zwrotu trasy na d∏ugoÊci krzywej przejÊciowej
wynosi∏ od 3° do 30°, z zastrze˝eniem ust. 3,
3) dodatkowe pochylenie pod∏u˝ne zewn´trznej kra-
w´dzi jezdni na krzywej przejÊciowej spe∏nia∏o wa-
runki, o których mowa w § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13
ust. 3.
2. W wyjàtkowych przypadkach uzasadnionych
warunkami miejscowymi lub wzgl´dami u˝ytkowymi
mo˝na nie stosowaç krzywej przejÊciowej, je˝eli pro-
mienie krzywizn odcinków, o których mowa w ust. 1,
sà wi´ksze od 3000 m przy pr´dkoÊci projektowej 120
Dziennik Ustaw Nr 12
— 729 —
Poz. 116
lub 100 km/h i 1500 m przy pr´dkoÊci projektowej
80 km/h. Przy kàcie zwrotu trasy mniejszym ni˝ 9° d∏u-
goÊç odcinka krzywoliniowego bez krzywych przej-
Êciowych nie powinna byç mniejsza ni˝ 300 m,
200 m i 150 m dla pr´dkoÊci projektowej odpowiednio
120, 100 i 80 km/h. ¸uk ko∏owy bez krzywych przejÊcio-
wych powinien mieç proste przejÊciowe o d∏ugoÊciach
nie mniejszych ni˝ wynika to z § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13
ust. 3.
3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie mu-
si byç spe∏niony przy kàtach zwrotu trasy mniejszych
ni˝ 9°.
§ 18. 1. Niweleta jezdni autostrady mo˝e sk∏adaç si´
z odcinków o sta∏ym pochyleniu, krzywych wypuk∏ych
i krzywych wkl´s∏ych.
2. Pochylenie niwelety jezdni autostrady nie powin-
no byç wi´ksze ni˝ okreÊlone w poni˝szej tabeli:
Pr´dkoÊç projektowa
[km/h] 120 100 80
Pochylenie niwelety jezdni
[%] 4
5
6
3. Pochylenie niwelety jezdni autostrady powinno
wynosiç nie mniej ni˝ 0,3%, z zastrze˝eniem § 12 ust. 4
pkt 1.
lub wkl´s∏ej, pod warunkiem nale˝ytego odwodnienia
jezdni i korpusu autostrady.
§ 19. 1. Za∏om niwelety jezdni autostrady powinien
byç wyokràglony krzywà wypuk∏à lub krzywà wkl´s∏à.
4. Dopuszcza si´ mniejsze pochylenie niwelety ni˝
okreÊlone w ust. 3, je˝eli autostrada przebiega po tere-
nie bagiennym, zalesionym, bardzo p∏askim i o du˝ej
przepuszczalnoÊci gruntu, a tak˝e na krzywej wypuk∏ej
2. Promienie krzywych wypuk∏ych i wkl´s∏ych, z za-
strze˝eniem § 117, nie powinny byç mniejsze ni˝ okre-
Êlone w poni˝szej tabeli:
Pr´dkoÊç projektowa
[km/h] 120 100 80
Promieƒ krzywej wypuk∏ej
[m] 12000 7000 3500
Promieƒ krzywej wkl´s∏ej
[m] 4500 3000 2000
§ 20. Je˝eli na to pozwalajà warunki miejscowe, na-
le˝y zapewniç kompozycj´ przestrzennà elementów
geometrycznych autostrady w planie i w przekroju po-
d∏u˝nym, spe∏niajàcà w szczególnoÊci nast´pujàce wy-
magania:
1) jest zapewniona ciàg∏oÊç pola widzenia jezdni oraz
p∏ynnoÊç jej kraw´dzi i brak wzrokowych z∏udzeƒ
deformacji jezdni na odleg∏oÊç nie mniejszà ni˝
300 m przy pr´dkoÊci projektowej 120 km/h oraz
nie mniejszà ni˝ 250 m i 200 m przy pr´dkoÊci pro-
jektowej odpowiednio 100 km/h i 80 km/h,
2) nie stosuje si´ d∏ugich prostych w planie oraz ele-
mentów krzywoliniowych wymagajàcych prze-
chy∏ki wi´kszej ni˝ 5%.
3. Obiekty i urzàdzenia umieszczone w pasie dzielà-
cym, stanowiàce zagro˝enie bezpieczeƒstwa ruchu,
a zw∏aszcza podpory obiektów mostowych, s∏upy
oÊwietleniowe i znaków drogowych, powinny byç
os∏oni´te barierà ochronnà.
4. Obiekty i urzàdzenia powinny byç tak umieszczo-
ne w pasie dzielàcym, aby by∏y zapewnione wymaga-
nia widocznoÊci, o których mowa w § 117 i 118.
§ 23. 1. Pas dzielàcy jezdnie autostrady powinien
mieç po obu stronach opaski, ka˝dà o szerokoÊci 0,5 m.
2. W∏aÊciwoÊci u˝ytkowe opaski, a tak˝e jej pochy-
lenie poprzeczne i pod∏u˝ne powinny byç takie same
jak pasa ruchu przylegajàcego do niej.
§ 21. Zapewnienie wymagaƒ zwiàzanych z este-
tycznà formà architektonicznà autostrady nie powinno
ograniczaç jej w∏aÊciwoÊci u˝ytkowych, a w szczegól-
noÊci obni˝aç poziomu bezpieczeƒstwa ruchu.
3. Na opasce nie nale˝y umieszczaç ˝adnych urzà-
dzeƒ, a zw∏aszcza kratek Êciekowych.
§ 24. 1. Pas dzielàcy, z wy∏àczeniem opasek, o sze-
rokoÊci mniejszej ni˝ 2,50 m powinien byç utwardzony
i mieç:
1) pochylenie poprzeczne o wartoÊci takiej jak jezdnia,
skierowane na zewnàtrz korony autostrady, je˝eli
pochylenie poprzeczne obu jezdni autostrady jest
te˝ skierowane na zewnàtrz (odcinek prosty lub
krzywoliniowy bez przechy∏ki),
2) pochylenie poprzeczne, o wartoÊci nie mniejszej ni˝
4%, skierowane do osi autostrady, je˝eli pochyle-
nie poprzeczne jednej z jedni ma te˝ ten sam kieru-
nek (odcinek z przechy∏kà).
Rozdzia∏ 4
Pasy dzielàce
§ 22. 1. Pas dzielàcy jezdnie autostrady powinien
mieç szerokoÊç i konstrukcj´ nawierzchni odpowiednie
do przeznaczenia oraz wymagaƒ bezpieczeƒstwa ru-
chu.
2. Pas dzielàcy powinien umo˝liwiaç umieszczenie
na nim bariery ochronnej.
Dziennik Ustaw Nr 12
— 730 —
Poz. 116
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, do-
puszcza si´ sp∏yw wody z utwardzonego pasa dzielàce-
go przez jezdni´ autostrady, pod warunkiem ˝e mate-
ria∏ utwardzajàcy pas dzielàcy nie b´dzie zanieczysz-
czaç jezdni, a sp∏yw z powierzchni pasa dzielàcego b´-
dzie równomierny.
1) od 6% do 8% na odcinku prostym oraz na odcinku
krzywoliniowym niewymagajàcym przechy∏ki,
2) od 2% do 3% wi´cej ni˝ pasa awaryjnego na odcin-
ku krzywoliniowym z przechy∏kà, je˝eli jest to po-
bocze po wewn´trznej stronie ∏uku,
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, na-
le˝y uwzgl´dniç potrzeb´ umieszczenia na pasie dzie-
làcym urzàdzeƒ odwadniajàcych.
3) od 3% do 4% w kierunku przeciwnym ni˝ pas awa-
ryjny na odcinku krzywoliniowym z przechy∏kà, je-
˝eli jest to pobocze po zewn´trznej stronie ∏uku.
4. Pas dzielàcy, z wy∏àczeniem opasek, o szerokoÊci
2,50 m i wi´kszej powinien byç pokryty obudowà ro-
Êlinnà i mieç pochylenie poprzeczne nie mniejsze ni˝
4% skierowane do osi autostrady.
§ 29. 1. Na pasie awaryjnym nie nale˝y lokalizowaç
˝adnych obiektów ani urzàdzeƒ.
2. Na gruntowym poboczu mo˝na lokalizowaç
urzàdzenia odwadniajàce, organizacji i bezpieczeƒstwa
ruchu oraz ochrony Êrodowiska, zgodnie z wymagania-
mi przepisów odr´bnych dotyczàcych tych urzàdzeƒ.
§ 25. 1. Zmiany szerokoÊci pasa dzielàcego powin-
ny byç przeprowadzone p∏ynnie z zastosowaniem pa-
rametrów okreÊlonych dla osi jezdni, przy której si´ ten
pas znajduje.
3. Gruntowe pobocze mo˝e byç umocnione obudo-
wà roÊlinnà.
2. W pasie dzielàcym jezdnie autostrady nale˝y wy-
konaç przejazdy awaryjne zgodnie z wymaganiami,
o których mowa w § 101.
Rozdzia∏ 6
Skarpy nasypów i wykopów
§ 26. Pas dzielàcy oddzielajàcy jezdni´ autostrady
od jezdni zbierajàco-rozprowadzajàcej powinien spe∏-
niaç wymagania okreÊlone dla pasa dzielàcego jezdnie
autostrady, z wy∏àczeniem wymagaƒ, o których mowa
w § 23.
§ 30. 1. Skarpy nasypów autostrady powinny mieç,
z zastrze˝eniem ust. 3 i 4, pochylenie:
1) 1 : 3 przy wysokoÊci skarpy nasypu do 2,0 m, z za-
strze˝eniem § 55 ust. 3,
Rozdzia∏ 5
2) 1 : 1,5 przy wysokoÊci skarpy nasypu wi´kszej ni˝
2,0 m do 8,0 m.
Pobocza
2. Skarpy wykopów autostrady powinny mieç, z za-
strze˝eniem ust. 3 i 4, pochylenie:
§ 27. 1. Pobocze autostrady sk∏ada si´ z umieszczo-
nego przy jezdni pasa awaryjnego postoju, zwanego
dalej „pasem awaryjnym”, i gruntowego pobocza.
1) 1 : 3 przy wysokoÊci skarpy wykopu do 1,0 m, z za-
strze˝eniem § 55 ust. 3,
2. SzerokoÊç pasa awaryjnego powinna wynosiç
3,0 m dla pr´dkoÊci projektowej 120 km/h, 2,5 m dla
pr´dkoÊci projektowej 100 km/h i 80 km/h, a gruntowe-
go pobocza 1,25 m, z zastrze˝eniem ust. 3 i 4.
2) 1 : 2 przy wysokoÊci skarpy wykopu wi´kszej ni˝
1,0 m do 2,0 m,
3) 1 : 1,5 przy wysokoÊci skarpy wykopu wi´kszej ni˝
2,0 m do 8,0 m.
3. SzerokoÊç gruntowego pobocza, o której mowa
w ust. 2, mo˝e byç wi´ksza, je˝eli wynika to z warun-
ków lokalizacji urzàdzeƒ organizacji, bezpieczeƒstwa
ruchu lub ochrony Êrodowiska.
3. Pochylenie i konstrukcj´ urzàdzeƒ wzmacniajà-
cych skarpy nasypów i wykopów autostrad nale˝y
ustalaç na podstawie obliczeƒ ich statecznoÊci zgodnie
z Polskà Normà, w szczególnoÊci wtedy, gdy:
1) skarpa nasypu lub wykopu ma wysokoÊç wi´kszà
ni˝ 8,0 m,
2) skarpa nasypu lub wykopu ma wysokoÊç wi´kszà
ni˝ 6,0 m, a zbocze ma pochylenie wi´ksze ni˝ 1 : 3,
3) autostradowa budowla ziemna b´dzie budowana
z materia∏u lub w gruncie wymagajàcym szczegól-
nych procedur technicznych i technologicznych,
4) nasyp b´dzie budowany na gruntach o ma∏ej no-
ÊnoÊci, w terenie osuwiskowym lub w terenie pod-
legajàcym wp∏ywom eksploatacji górniczej,
5) skarpa nasypu b´dzie nara˝ona na dzia∏anie wód
stojàcych lub p∏ynàcych na terenie zalewowym.
4. Przy przebudowie i remoncie autostrady dopusz-
cza si´ szerokoÊç gruntowego pobocza nie mniejszà
ni˝ 0,75 m, je˝eli szerokoÊç pasa awaryjnego spe∏nia
wymagania, o których mowa w ust. 2, i nie jest wyma-
gane stosowanie barier.
§ 28. 1. Pochylenie poprzeczne pasa awaryjnego
oraz pochylenia pod∏u˝ne pasa awaryjnego i grunto-
wego pobocza powinny byç, co do wartoÊci i kierunku,
takie same jak jezdni autostrady.
2. Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza po-
winno wynosiç:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • smichy-chichy.xlx.pl


  •  Podobne
     : Strona Główna
     : [6502] - Apple 2 Technical Book • Using 6502 Assembly Language, Atari 8-bit, 6502
     : 014 - Historyczne Bitwy - Leningrad 1941-1944, Historyczne Bitwy
     : 01 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-15, TECHNIKA,BRON I UMUNDUROWANIE
     : 01 Basic%20Measuring%20Techniques, BMW educational info, Dokumentacja
     : !Warunki Techniczne 17 XII 2008, certyfikaty energetyczne
     : [DEATH NOTE] - 014, DEATH NOTE ANIME 1-23(Napisy-prawidłowe)
     : 0 Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu, Renault Megane II - instrukcja serwisowa
     : 012. Wskazówki dotyczące psychologicznych badań testowych,
     : 01 2006 auto technika motoryzacyjna atm, Auto Technika Motoryzacyjna
     : 01 2008 auto technika motoryzacyjna atm, Auto Technika Motoryzacyjna
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kubawasala.prv.pl
  •  . : : .
    Copyright (c) 2008 póki będą na świecie książki, moje szczęście jest zabezpieczone. | Designed by Elegant WPT