ćw dla koszyakrzy, PROGRAMY TRENINGOWE!
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Ć wiczenia, gry i zabawy stosowane w treningu koszykarskim, jak równie ż jako samodzielny trening podnosz ą cy umiej ę tno ś ci zawodników. W ramach urozmaicenia treningu koszykarzy, trzeba wprowadzić, przeróżne gry, zabawy i konkursy. Dzięki temu można w prosty sposób przeciwdziałać znużeniu zawodników treningiem, co spowoduje zwiększenie aktywności koszykarzy. Przeprowadzenie prostej zabawy nie jest ciężkie, a uprzyjemnia trening, konsoliduje drużynę, wzbudza pozytywne emocje wśród zawodników. Dodatkowym plusem jest rozwój umiejętności ogólnofizycznych, rozwojowych jak i wybitnie koszykarskich. GRY I ZABAWY: 21, 33, 31 - gra ta ma wiele nazw. Jest to znana wszystkim młodym adeptom koszykówki gra. Polega ona na osiągnięciu odpowiedniej liczby pkt. Zasady gry: - gracz wykonujący rzut jako pierwszy, rzuca za jeden z linii ustalonej jako rzut za 2. Jeżeli trafi to rzuca dalej aż uzyska 21 albo np. 33 - Jeżeli nie trafi, gracz drugi zbiera piłkę i rzuca z miejsca gdzie ją złapał. Rzut liczymy za 1. Gdy trafi oddaje następny rzut za np. 2 pkt. - W przypadku, gdy piłka po rzucie nie dotknie konstrukcji kosza, graczowi kasują się pkt (po tzw. świecy, airballu). Wygrywa ten, kto pierwszy osiągnie ustaloną liczbę pkt. Champion - Bardzo prosta gra; gracze ustawiają się w rządku, i oddają po kolei rzuty. Gdy zawodnik odda celny rzut idzie na koniec kolejki, a następna osoba musi trafić, jak nie trafi, odpada z gry. Gdy zawodnik odda niecelny rzut a przed nim zawodnik, także nie trafił, to zawodnik idzie na koniec kolejki i gra dalej. Wygrywa ten, kto zostanie ostatni. Gra w kosza piłką do rugby - Normalna gra w kosza, na tych samych zasadach, tylko piłką do RUGBY! Cała trudność polega na tym, że tej piłki nie da się kozłować, aby grać trzeba podawać. Dobrymi odmianami takiej koszykówki są gry piłką do tenisa i do piłki ręcznej a do rozwoju fizycznego radzę użyć piłki lekarskiej. Odbijanie od tablicy - cała drużyna ustawia się w poprzek hali (pomiędzy bocznymi koszami). Zawodnicy, po kolei odbijają piłkę od tablicy (bez kozła, bez przetrzymywania), robią to w biegu. Osoba, która upuści piłkę lub spowoduje jej upadek na parkiet, robi dwa razy więcej pompek niż reszta drużyny, gdy zawodnicy utrzymają piłkę przez ustalony czas, dostają nagrodę, np. brak ćwiczeń biegowych, albo gra w kosza:] Dobrym urozmaiceniem treningu jest gra np. w piłkę nożną, w ręczną; w to, co chcą grać nasi podopieczni tak, aby się rozluźnili i czuli się dobrze i komfortowo na treningu (i świeżo jeżeli chodzi o koszykówkę). Trzeba pamiętać, że taki trening można traktować jako nagrodę, ale nie wolno stosować tego za często. Jest to dobry element np. urozmaicenia obozu treningowego, czy samych częstych treningów. Zabawy treningowe Ćwiczenie 1 "Raz, dwa, trzy- baba Jaga patrzy" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Uczestnicy ustawiają się na linii końcowej boiska w szeregu z zachowaniem odstępu miedzy sobą, co najmniej dwa kroki. Prowadzący zapoznaje uczestników z sygnałami do zatrzymania ("Raz, dwa, trzy- baba Jaga patrzy") i startu, (gdy się odwróci). Na sygnał startu uczestnicy rozpoczynają bieg do przodu, na sygnał zatrzymania - wszyscy natychmiast stają przyjmując prawidłową w obronie (postawę podaje wcześniej prowadzący. Za przyjęcie nieprawidłowej postawy przydziela się punkt karny. Na przestrzeni jednej długości powinno być 6-8 zatrzymań. Wygrywa uczestnik bez punktów karnych lub z najmniejszą ich liczbą. Uwagi: przed rozpoczęciem zabawy prowadzący powinien omówić postawy w obronie, jakie zawodnicy będą przyjmować. Każdy powinien je kilka razy przećwiczyć. Zabawę należy powtórzyć kilka razy, z odpowiednio długimi przerwami. W trakcie zabawy poprawiamy błędy indywidualne (na tyle ile jest to możliwe, by nie zaburzyć rytmu ćwiczeń), a po każdej długości możemy omówić najczęściej popełniane błędy. Ćwiczenie 2 "Lustro" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: ćwiczący bez piłek ustawieni w rozsypce przyjmują właściwą postawę w obronie w odpowiedzi na ruchy instruktora posiadającego piłkę i markującego podania, rzuty, kozłowanie. Uwagi: po opanowaniu postawy obronnej przechodzimy do kroku odstawno-dostawnego zgodnie z zachowaniem instruktora. Instruktor porusza się najpierw w prawo i lewo następnie w przód i w tył. Po opanowaniu dodajemy poruszanie się po skosach ze zmiana pozycji obronnej przez półobrót w tył. Ćwiczenie 3 Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna liczba uczestników Organizacja i przebieg zabawy: ćwiczący ustawieni w rozsypce wykonują step w miejscu i przyjmują wybrana przez trenera postawę utrzymując ja od 5 do 30 sekund. Uwagi: przed rozpoczęciem zabawy trener omawia pozycje w obronie. Cały czas poprawia błędy, egzekwuje również ruchy głową, (co najmniej 2 obroty). Ćwiczenie 4 "Cień atakującego" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna parzysta liczba Organizacja i przebieg zabawy: uczestnicy ustawiają się w dwóch szeregach na linii środkowej boiska, naprzeciwko siebie kryjąc się w parach. Odstępy między parami dwa, trzy kroki. Prowadzący staje na środku jednej połowy boiska. Zawodnicy stojący przodem do prowadzącego są "atakującymi", tyłem "broniącymi". Za pomocą ruchów kończyn i tułowia prowadzący wskazuje zawodnikom "atakującym" kierunki oraz sposób poruszania się po boisku. Zawodnicy "atakujący" powinni dokładnie wykonywać polecenia, ich z kolei powinni naśladować "obrońcy". Odległość miedzy zawodnikami w parze powinna być stała i wynosić dwa- trzy kroki. Za każdą pomyłkę "obrońcy" atakujący zdobywają punkt. Zabawa trwa 2- 3 min. Ze zmiana ról. Wygrywają zawodnicy w parach, którzy popełnią mniej błędów. Ćwiczenie 5 "Chroń podudzie" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna parzysta liczba Organizacja i przebieg zabawy: Zawodnicy po dobraniu się w pary rozstawiaj się na boisku w odstępach 3 metrów. W każdej parze wyznacza się zawodnika broniącego podudzia i atakującego. Na sygnał prowadzącego obrońca bez podrywania nogi postawnej, noga wolną wykonuje obroty w lewo i w prawo chroniąc w ten sposób podudzie nogi wolnej przed dotknięciem zawodnika atakującego, który stara się trafić otwartą dłonią. Za każde trafienie oraz oderwanie nogi postawnej od podłoża zawodnik zdobywa jeden punkt. Po upływie określonego czasu, np. 24 sekund następuje zmiana ról. Wygrywa zawodnik, który uzyska więcej punktów. Uwagi: Zawodnicy powinni dobierać się w pary o zbliżonym wzroście. Prowadzący ustala postawną nogę. Zabawę powtarza się 2- 4 razy zmieniając nogę postawną. Ćwiczenie 6 "Uważaj na sygnały" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Prowadzący ustala sygnały głosowe i ruchowe, na które zawodnicy powinni wykonywać poszczególne zadania np. na krótki gwizdek zawodnicy wykonują obrót (pivot), na długi przyjęcie niskiej pozycji koszykarskiej, na dwa krótkie niska pozycja z rękoma uniesionymi i odbicie w gorę obunóż itp. Zawodnicy będąc cały czas w ruchu, zwracają uwagę na sygnały, po usłyszeniu natychmiast wykonują zadanie. Za pomyłkę lub zwlekanie z wykonaniem zadania zawodnik otrzymuje punkt karny. Wygrywa zawodnik, który ma najmniej punktów karnych. Uwagi: Sygnały głosowe należy przeplatać ruchowymi, co 30-40s. Ćwiczenie 7 "Start- zatrzymanie" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Uczestnicy ustawiają się na linii końcowej boiska w szeregu z zachowaniem odstępów między sobą 1- 2 kroki. Prowadzący zapoznaje uczestników z sygnałami startu i zatrzymania. Na sygnał startu uczestnicy rozpoczynają bieg do przodu, na sygnał zatrzymania - wszyscy natychmiast stają w prawidłowej pozycji koszykarskiej (wcześniej pokazanej przez trenera) Za nieprawidłową postawę lub nie natychmiastową reakcje punkt karny. Wygrywa osoba z najmniejsza liczbą punktów karnych. Ćwiczenie 8 "Berek- obrońca" Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki, siatkówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Drogą losowania (lub chętnych) wyznacza się kilku berków (1- na 4, 5 zawodników), ich zadaniem będzie złapanie pozostałych zawodników. Złapany zmienia berka. Zawodnicy poruszają się po boisku w podany prze trenera sposób np. krok odstawno- dostawny, pozycja wysoka. Zawodnicy cały czas poruszają się po liniach boiska do siatkówki i koszykówki (trener ustala) plecami do ściany. Inne ustawienie zawodnika powoduje zmianę z berkiem. Uwagi: W trakcie zabawy należy często zmieniać sposób poruszania się zawodników. Ćwiczenie 9 "Komórki do wynajęcia" Przybory i urządzenia: boisko, kolka tekturowe lub szarfy kolorowe Uczestnicy: dowolna liczba osób Organizacja i przebieg zabawy: Uczestnicy zajmują kółka- komórki. Na hasło prowadzącego "wszystkie komórki do wynajęcia" dzieci opuszczają komórki i poruszają się po boisku krokiem obronnym, przodem, tyłem. Na następny sygnał prowadzącego - gwizdek, dzieci zajmują wolne komórki, ale inne niż poprzednio i przyjmują pozycje koszykarską. Osoba, która przyjęła złą postawę lub za późno otrzymuje punkt karny, wygrywa osoba z najmniejsza liczbą punktów karnych. Uwagi: Prze cały czas trwania zabawy staramy się poprawiać błędy. Nie pozwalamy dzieciom stać w pozycji obrony zbyt długo (zbyt duży wysiłek). Ćwiczenie 10 "Ile zdążę?" Przybory i urządzenia: boisko, piłki do minikoszykówki (2 dla jednej osoby) Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Zawodnicy ustawiają się pomiędzy dwiema piłkami na środku w odległości od każdej 2-2,5 metra. Na sygnał prowadzącego krokiem odstawno- dostawnym poruszają się w kierunku piłki nr 1, po jej dotknięciu poruszają się w kierunku piłki nr 2. Cały czas poruszamy się krokiem obronnym i liczymy ilość przebytych długości. Na sygnał prowadzącego przerywamy i mówimy liczbę przebytych długości. Wygrywa osoba z największą liczba przebytych długości. Uwagi: Czas oraz liczba powtórzeń zależy od stopnia zaawansowania grupy. Ćwiczenie można również wykonywać w parach, lub w trójkach. Ćwicząc w trójkach zamiast piłek dotykamy współćwiczącego (,,przybijamy piątkę”), partner oprócz liczenia długości cały czas dopinguje ćwiczącego i poprawia błędy. Ćwiczenie 11 "Piłka toczona" Przybory i urządzenia: boisko, piłki do minikoszykówki koszykowe Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Zawodnicy 1 i 2 ustawiają się w jednej linii w odległości ok.5 metrów. Naprzeciwko w odległości ok.4 metrów staje w pozycji koszykarskiej zawodnik 3. Zawodnicy 1 i 2 toczą piłkę na zmianę w kierunku zawodnika 3, który porusza się cały czas krokiem odstawno- dostawnym po linii prostej, równoległej zawodnikom 1,2. Zawodnik 3 po złapaniu piłki oddaje ją partnerowi też tocząc. Uwagi: Czas oraz liczba powtórzeń zależy od stopnia zaawansowania grupy. Ćwiczenie wymaga od zawodników podających odpowiedniego zgrania i szybkości podania, tylko wtedy ćwiczenie ma sens. Ćwiczenie 12 "Dookoła" Przybory i urządzenia: boisko do minikoszykówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Uczestnicy ustawiają się w pozycji koszykarskiej na obwodzie koła (koła rzutów osobistych i koło środkowe). Na sygnał prowadzącego przemieszczają się wokół okręgu zewnętrznego krokiem odstawno- dostawnym. Odmiana: Po opanowaniu techniki poruszania krokiem odstawno- dostawnym po okręgu, możemy przejść do " Berka dookoła". Na sygnał prowadzącego uczestnicy zaczynają się gonić wokół koła, na kolejny sygnał następuje zmiana kierunku. Uwagi: Czas trwania ćwiczenia dostosowujemy do możliwości uczestników. Ćwiczenie 13 Przybory i urządzenia: boisko do koszykówki Uczestnicy: dowolna liczba Organizacja i przebieg zabawy: Ćwiczący na hasło "postawa" powtarzają głośno podane hasło uderzając dłońmi o podłoże przyjmują pozycję obronną. Możemy dodać jeszcze na końcu "step" w miejscu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsmichy-chichy.xlx.pl
|
|
Podobne |
: Strona Główna | : [SLT] Sevenity [Ultimate, Programy, Windows-y, Windows 7, Win7 [SLT] Sevenity [Ultimate SP1 64-bit] | : -[ How to rip Dynamic Flash Template ]-, programy na windowsa, hack komputer | : 009, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 008, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 006, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 004, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 001, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 005, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 003, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions | : 007, programy na windowsa, hack komputer, Anarchist Cookbook 2004, Additions
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pltypografia.opx.pl
| . : : . |
|