Żeglarz jachtowy - Przepisy ...
|
Żeglarz jachtowy - Przepisy żeglugowe (opracowanie na egzamin), żeglarstwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ŻEGLARZ JACHTOWY PRZEPISY ŻEGLUGOWE Ustawy regulujące żeglugę śródlądową Zasadniczym aktem normatywnym regulującym żeglugę na śródlądowych drogach wodnych jest ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r O Żegludze Śródlądowej (Dz.U. nr 5, poz.43 z 2001 r) zmieniana trzykrotnie. Aktem wykonawczym do powyższej ustawy jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r). Oprócz aktów prawnych obowiązujących w całej Polsce istnieją przepisy lokalne obowiązujące na danym odcinku drogi wodnej lub obszarze. Sternik ma obowiązek zapoznać się z tymi przepisami przed rozpoczęciem rejsu. O ile nie podano inaczej podane obok przepisów numery artykułów i paragrafów odnoszą się do Rozporządzenia z Dz. U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. Jeżeli przytaczane są przepisy innego aktu prawnego jego nazwa i symbol są podawane w nagłówku akapitu lub działu. Patenty żeglarskie i motorowodne: Rodzaje, uprawnienia i tryb nadawania poszczególnych stopni żeglarskich i motorowodnych reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz.U. nr 112, poz.729 z 24 września 1997r). Dodatkowo tryb prowadzenia szkolenia, przystępowania do egzaminów i nadawania patentów określają przepisy PZŻ §5. Ustala się następujące patenty żeglarskie: 1) Żeglarza jachtowego 2) Sternika jachtowego 3) Jachtowego sternika morskiego 4) Kapitana jachtowego 5) Żeglarza lodowego 6) Sternika lodowego §6.1. Patent żeglarza jachtowego uprawnia do: 1) Prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych 2) Prowadzenia jachtów żaglowych niezatapialnych, w regatach i na treningu pod nadzorem, po wodach morskich 2. Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą realizować uprawnienia wynikające z ust. 1 pkt 1 pod nadzorem. 3. Za prowadzenie jachtów pod nadzorem uważa się żeglugę w porze dziennej na akwenie, na którym jest prowadzona ciągła obserwacja, przy zapewnieniu możliwości podjęcia na tym akwenie natychmiastowej akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprzętu ratunkowego i wyposażenia technicznego. Osoba prowadząca nadzór musi być pełnoletnia i posiadać patent co najmniej sternika jachtowego. Przepisy żeglugowe (20040219) Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski Strona 1 / 28 ŻEGLARZ JACHTOWY Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień żeglarza jachtowego jest: − Ukończenie 12 lat − Posiadanie książeczki żeglarskiej − Potwierdzenie odbycia kursu teoretycznego i praktycznego − Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa − Pisemna zgoda rodziców na uprawianie żeglarstwa (dla osób poniżej 18 lat) − Złożenie wniosku o nadanie patentu − Wniesienie opłaty egzaminacyjnej Przepisy żeglugowe Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych w sposób szczegółowy przedstawione zostały w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. nr 212, poz. 2027 z 2003 r) ROZDZIAŁ I: PRZEPISY OGÓLNE § 1.01. Użyte w niniejszych przepisach określenie: a) statek - statek uprawiający żeglugę śródlądową, w tym mały statek i prom, a także urządzenie pływające i statek morski b) statek o napędzie mechanicznym - oznacza każdy statek wprowadzany w ruch przez maszynę, z wyjątkiem statków, których maszyna jest używana tylko do małych przemieszczeń (w portach lub miejscach załadunku i wyładunku) albo do zwiększenia sterowności statków (…) c) statek żaglowy - oznacza każdy statek poruszający się wyłącznie za pomocą żagli; statek poruszający się równocześnie za pomocą żagli i mechanicznego urządzenia napędowego uważany jest za statek o napędzie mechanicznym, d) mały statek - oznacza statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m; do małych statków nie zalicza się, niezależnie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów, promów oraz statków przystosowanych do prowadzenia zestawów holowanych, pchanych lub sprzężonych, o ile takie zestawy nie składają się z małych statków. e) urządzenie pływające – statek przeznaczony do wykonywania prac technicznych, utrzymywania szlaków żeglownych (…) posiadający specjalne urządzenie mechaniczne, a w szczególności: pogłębiarkę, kafar, dźwig pływający. h) prom - oznacza statek zakwalifikowany przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej jako prom i służący do przewozu osób i ładunków w poprzek drogi wodnej. k) zestaw - oznacza łącznie zestaw holowany, pchany i sprzężony, l) zestaw holowany - oznacza formację składającą się z jednego lub więcej statków, obiektów pływających lub scalonych materiałów pływających, holowanych przez jeden (lub więcej) statek o napędzie mechanicznym, zwany holownikiem, m) zestaw pchany - oznacza sztywno lub elastycznie połączoną formację, składającą się ze statków, z których przynajmniej jeden znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, zapewniającym poruszanie się zestawu, zwany pchaczem, n) zestaw sprzężony - oznacza formację składającą się ze statków połączonych burtami, z których żaden nie znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym, napędzającym formację, o) na postoju - oznacza statek, inny obiekt pływający lub scalone materiały pływające stojące pośrednio lub bezpośrednio na kotwicy lub przycumowane do brzegu, Przepisy żeglugowe (20040219) Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski Strona 2 / 28 ŻEGLARZ JACHTOWY p) w ruchu - oznacza statek, inny obiekt pływający lub scalone materiały pływające nie stojące pośrednio albo bezpośrednio na kotwicy, nie przycumowane do brzegu i nie osiadłe na mieliźnie; dla statków, innych obiektów pływających i scalonych materiałów pływających w ruchu określenie "zatrzymać się" oznacza zatrzymanie w stosunku do lądu, r) białe światło, czerwone światło, zielone światło, żółte światło, niebieskie światło - oznacza światła, których barwy odpowiadają ustaleniom załącznika nr 4, s) jaskrawe światło, jasne światło, zwykłe światło - oznacza światła, których natężenia odpowiadają ustaleniom załącznika nr 4, t) migające światło - oznacza rytmiczne światło z powtarzającymi się nieprzerwanie błyskami, w liczbie od 50 do 60 na minutę, u) krótki dźwięk - oznacza dźwięk trwający około 1 sekundy; długi dźwięk - oznacza dźwięk trwający około 4 sekund; przerwy między kolejnymi następującymi po sobie dźwiękami powinny trwać około 1 sekundy. v) seria bardzo krótkich dźwięków - oznacza serię co najmniej sześciu dźwięków, trwających około 0,25 sekundy każdy, przedzielonych przerwami trwającymi około 0,25 sekundy, w) trzytonowy sygnał dźwiękowy - oznacza trzykrotnie powtarzający się sygnał składający się z trzech dźwięków różnej tonacji, następujących bezpośrednio jeden po drugim, trwających łącznie około 2 sekund; częstotliwość dźwięków powinna znajdować się w przedziale od 165 do 297 herców, a między najwyższymi i najniższymi dźwiękami różnica powinna wynosić dwa pełne tony; każda składająca się z trzech dźwięków seria powinna rozpoczynać się od niskiego tonu i kończyć się wysokim tonem, x) noc - oznacza okres między zachodem i wschodem słońca, y) dzień - oznacza okres między wschodem i zachodem słońca, z) stan przemęczenia – stan występujący w wyniku niewystarczającego odpoczynku lub choroby, wyrażający się w odstępstwach od norm powszechnie przyjętego zachowania i szybkości reakcji, za) stan intoksykacji – stan nietrzeźwości, pozostawania pod wpływem środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji, zb) skuter wodny – mały statek o napędzie mechanicznym przystosowany do przewozu jednej lub więcej osób, przeznaczony do ślizgów lub wykonywania ewolucji na wodzie, zc) wypadek żeglugowy - zdarzenie związane z ruchem lub postojem statków, w związku z którym nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo poważna awaria w rozumieniu przepisów Prawa ochrony środowiska, ze) rejon śluzy lub pochylni - oznacza akweny, które, jeżeli nie są specjalnie oznakowane znakiem żeglugowym C.4. (załącznik nr 7), znajdują się bezpośrednio powyżej i poniżej śluzy lub pochylni aż do końca urządzeń cumowniczych, zf) statek pasażerski - oznacza statek, który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu więcej niż 12 pasażerów, zj) administracja drogi wodnej - oznacza właściwą terytorialnie okręgową dyrekcję gospodarki wodnej (…) Przepisy żeglugowe (20040219) Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski Strona 3 / 28 ŻEGLARZ JACHTOWY Ustawa o żegludze śródlądowej wprowadza następujące pojęcia: Art. 5. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1. statek - urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do: a) przewozu osób lub rzeczy, b) pchania lub holowania, c) inspekcji, nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu żeglugowego lub szkolenia, d) ratowania życia lub mienia, e) połowu ryb, f) wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw, g) uprawiania sportu lub rekreacji, h) celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych lub warsztatowych, a także jako przystanie pływające, doki lub zakłady kąpielowe, 2. armator - właściciela statku lub osobę, która uzyskała od właściciela tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu, 3. port lub przystań - akwen i grunt oraz związaną z nimi infrastrukturę, znajdującą się w granicach portu lub przystani, 4. port macierzysty - port, który armator wskazał jako miejsce stałego postoju statku, 5. szlak żeglowny - pas wody przeznaczony do żeglugi, 6. głębokość tranzytowa - najmniejszą głębokość szlaku żeglownego określonego odcinka drogi wodnej, 7. wypadek żeglugowy - zdarzenie związane z ruchem lub postojem statku, w wyniku którego nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo nadzwyczajne zagrożenie środowiska. 2. Statkiem o napędzie mechanicznym jest statek posiadający mechaniczne urządzenia napędowe, niezależnie od sposobu ich zamocowania. Kierownik statku § 1.02. 1. Statek lub scalone materiały pływające z wyjątkiem innych niż pchacz i holownik (…), powinny być kierowane przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje stwierdzone dokumentem wydanym zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwaną dalej "kierownikiem", 2. Zestaw powinien być kierowany przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje stwierdzone dokumentem wydanym zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwaną dalej "kierownikiem zestawu", kierownikiem zestawu jest a) kierownik statku o napędzie mechanicznym – jeżeli w skład zestawu wchodzi jeden statek o napędzie mechanicznym, b) kierownik pierwszego holownika – jeżeli w zestawie holowanym na czele idą dwa holowniki lub więcej, jeden za drugim; jeżeli na czele zestawu holowanego idzie statek o napędzie mechanicznym, udzielający czasowo pomocy holowniczej, kierownikiem zestawu holowanego jest kierownik drugiego statku, c) Kierownik statku lub holownika, który stanowi główną siłę napędową – jeżeli w zestawie holowanym znajdują się z przodu co najmniej dwa holowniki płynące obok siebie albo jeżeli w zestawie sprzężonym znajdują się co najmniej dwa statki o napędzie mechanicznym i jeden ze statków lub holowników stanowi główną siłę napędową, Przepisy żeglugowe (20040219) Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski Strona 4 / 28 ŻEGLARZ JACHTOWY e) w innych przypadkach niż określone w pkt 1-3 - osoba wyznaczona spośród kierowników statków wchodzących w skład zestawu holowanego lub sprzężonego. 3. W czasie ruchu statku lub pracy urządzenia pływającego kierownik powinien przebywać na statku lub urządzeniu pływającym. 4. Kierownik jest odpowiedzialny za przestrzeganie niniejszych przepisów na swoim statku(...). Kierownicy statków wchodzących w skład zestawu holowanego lub sprzężonego powinni wykonywać polecenia kierownika zestawu. (...) 6. Kierownik statku nie powinien uprawiać żeglugi będąc w stanie zagrażającym bezpieczeństwu żeglugi, a w szczególności w stanie przemęczenia lub intoksykacji. 8. Przed rozpoczęciem rejsu kierownik statku powinien dokonać wszelkich przygotowań zapewniających bezpieczeństwo ruchu żeglugowego. W szczególności powinien zebrać wiarygodne informacje o warunkach na drodze wodnej, którą ma przebyć statek, oraz poczynić starania, aby statek w chwili rozpoczęcia podróży był sprawny i bezpieczny. Obowiązki załogi oraz innych osób przebywających na pokładzie § 1.03. 1. Członkowie załogi powinni wykonywać polecenia kierownika w ramach nałożonych na niego obowiązków. W szczególności powinni współdziałać w przestrzeganiu niniejszych przepisów i innych przepisów obowiązujących na statku. 2. Osoby znajdujące się na statku, inne niż członkowie załogi, powinny wykonywać polecenia wydawane przez kierowników w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i porządku na statku. 4. Członkowie załogi oraz inne osoby przebywające na statku, które czasowo biorą udział w uprawianiu żeglugi nie powinni wykonywać swoich obowiązków w stanie zagrażającym bezpieczeństwu żeglugi, a szczególności wykonywać ich się w stanie przemęczenia lub stanie intoksykacji. Ogólny obowiązek zachowania ostrożności § 1.04. 1. W przypadku braku odpowiednich postanowień w niniejszych przepisach lub innych obowiązujących przepisach, kierownik powinien przedsięwziąć wszelkie środki ostrożności wynikające z zasad dobrej praktyki żeglarskiej w celu zapobieżenia w szczególności: a) zagrożeniu bezpieczeństwa życia ludzkiego, b) uszkodzeniu statków, scalonych materiałów pływających, brzegów oraz wszelkiego rodzaju budowli i urządzeń znajdujących się na drodze wodnej lub w jej bezpośredniej bliskości, c) tworzeniu przeszkód dla ruchu żeglugowego. d) zagrożeniu dla środowiska naturalnego Postępowanie w szczególnych sytuacjach § 1.05. W celu uniknięcia bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa kierownik statku powinien przedsięwziąć wszelkie środki ostrożności podyktowane sytuacją, łącznie z odstąpieniem od przestrzegania niniejszych przepisów. Przepisy żeglugowe (20040219) Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski Strona 5 / 28
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsmichy-chichy.xlx.pl
|
|
Podobne |
: Strona Główna | : (Coobook - ENG) - Xmass in India - (Scan-Book from India) by gocha2308, Przepisy!!!Zrób i skosztuj | : Łatwa kuchnia indyjska (odc. 002) Paneer - indyjski twaróg, Przepisy różne | : Ćapati - indyjski chleb(1), kuchnia indyjska, Przepisy!!!Zrób i skosztuj | : (Coobook - ENG) - Diwali Indian Sweets - (Scan-Book from India), kuchnia indyjska, Przepisy!!!Zrób i skosztuj | : (Coobook - ENG) - Indian Bread - (Scan-Book from India), kuchnia indyjska, Przepisy!!!Zrób i skosztuj | : (odc.20) pieczony łosoś z batatami i sosem z papryki, Inne, Jamie Oliwer, Przepisy 2 | : (Coobook - ENG) - Punjabi Cuisine - (Scan-Book from India), Przepisy!!!Zrób i skosztuj | : Łatwa kuchnia indyjska (odc. 006) Pilaw z leśnymi grzybami, Przepisy różne | : (odc.41) dorsz pieczony w liściach bananowca, Inne, Jamie Oliwer, Przepisy 2 | : 0.Wiadomości ogólne, Renault Megane II, Serwisowa
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pltypografia.opx.pl
| . : : . |
|