@CHIP Foto 10 2005, grafika itp
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 10 /2005 15,50 zł (w tym 7% VAT) NA CD: SZKOŁA FOTOGRAFOWANIA NATIONAL GEOGRAPHIC CZĘŚĆ 8: Cyfrowa edycja obrazu PORADY X HARMONIA I DYNAMIKA Zdjęcia Wojciecha Kwiatkowskiego X EFEKTOWNY POKAZ ZDJĘĆ Zasady udanej prezentacji X SZKOŁA FILMOWANIA Zdjęcia we wnętrzach TESTY X CANON EOS-1DS MARK II X PANASONIC DMC-FZ30 X DRUKARKI FOTOGRAFICZNE X NOWE KAMERY DV WARSZTATY X ADOBE PHOTOSHOP Wygładzanie skóry Efekty świetlne X ULEAD VIDEOSTUDIO 8 Montaż filmu z wakacji JEDNA SZANSA. JEDEN WYBÓR. JEDNA PAMIĘĆ. [ Od redakcji ] Przemysław Imieliński, redaktor naczelny CHIP FOTO - VIDEO digital FOTOGRAFIA BEZ KARTY I FILMU? Zaufaj nam! Twoje najważniejsze dane Przyznam szczerze, że wprowadzenie przez Nikona na rynek dwóch nowych kompaktów wyposażonych w interfejs Wi-Fi (nowe aparaty P1 i P2 prezentujemy na stronie 14) nieco mnie zdziwiło. Nowe tendencje na rynku to obecnie przede wszystkim wzrost fizycznych rozmiarów matryc, zwiększanie przekątnej i rozdzielczości wyświetlaczy LCD oraz oferowanie stabilizacji obrazu w coraz prostszych modelach. Tymczasem japoński koncern postanowił odróżnić swoje aparaty od produktów konkurencji – wydawałoby się – raczej niefotograficzną cechą. Warto się jednak zastanowić, jaki pożytek przynieść może amatorom fotografii kompakt z wbudowanym portem sieci bezprzewodowej. są bezpieczne . Technologia ta wykorzystywana była dotychczas głównie przez zawodowych fotografów studyj- nych, którzy dzięki niej mogli znacząco poprawić swoją efektywność i skrócić czas trwania sesji. Artysta skupiał się na pracy na planie, jej wyniki zaś archiwizował i analizował na bieżąco asy- stent, przekazujący następnie uwagi wszystkim członkom ekipy. Wydaje mi się jednak, że dla hobbystów amatorów, do których adresowane są nowe modele, dużo większe znaczenie będzie miała nie tyle możliwość zwiększenia wydajności pracy, co przede wszystkim swoboda zdalnego sterowania cyfrakiem, a tym samym wykonywania nim zdjęć. Teraz bowiem będziemy mogli umieścić aparat nawet w bardzo trudno dostępnym miejscu i rejestrować ujęcia lub klipy wideo, sterując urządzeniem z dużej odległości, w bezpieczniejszej czy znacznie wygodniejszej dla nas pozycji. Dla osób wykorzystujących fotografię w celach dokumentacyjnych czy naukowych, ale także i artystów poszukujących nowych form wypowiedzi, będzie to z pewnością istotne udogodnienie. Uważamy, że powinieneś mieć możliwość bezpiecznego przechowywania ważnych danych, bez względu na to, czy jest to wyjątkowa fotografia cyfrowa, wspaniały utwór muzyczny, czy po prostu kontakt lub wpis do kalendarza. Dlatego też karty pamięci z bogatej oferty firmy Kingston Technology są kompatybilne z większością stosowanych obecnie urządzeń – od cyfrowych aparatów fotograficznych i organizerów, poprzez telefony SmartPhone i notebooki aż po odtwarzacze MP3 i drukarki. Nasze karty pamięci są poddawane surowym testom, które zapewniają ich niezawodność przez wiele lat. Nasze karty pamięci flash są tak niezawodne, że oferujemy je z dożywotnią gwarancją. A tak szczerze mówiąc, trudno spodziewać się innej postawy od Kingston Technology - największego na świecie niezależnego producenta pamięci. Jednym ze skutków upowszechnienia się technologii Wi-Fi mogłaby być na przykład rezygnacja z wykorzystywania w aparatach kart pamięci. Ileż to razy zmuszeni byliśmy do nerwowego kasowania zdjęć, by zrobić miejsce na zapełnionym nośniku w celu zarejestrowania kolejnych ujęć. Gęsta sieć punktów dostępowych pozwoliłaby przesyłać fotografie bezpośrednio do naszego komputera i w niczym nie ograniczać apetytu na kolejne kadry podczas niedzielnego spaceru po rynku. Jak widać, także w dziedzinie fotografii sporo jeszcze przed nami... Zobacz, co może zaoferować najlepsza pamięć na świecie. Odwiedź stronę internetową www.kingstonflashmemory.com WIECZYSTA GWARANCJA 10/05 20 SPIS TREŚCI CHIP FOTO-VIDEO DIGITAL 44 70 SPRZĘT ŚMIAŁE PORTRETY PANASONIC LUMIX FZ30 Najnowszy kompakt Panasonica ma ambicje i możliwości, by rywalizować z lustrzankami FOTOGRAFOWANIE KONI UCHWYĆ BARWY JESIENI OLYMPUS E-500 Obudowa nowej lustrzanki Olym- pusa jest lżejsza i bardziej poręczna niż modelu E-300 SONY DSC-R1 Pierwszy kompakt z matrycą o wielkości spotykanej dotąd tylko w lustrzankach 92 ABC: fotografujemy kompaktem Jak za pomocą prostego aparatu kompaktowego uzyskać efektowne zdjęcia 108 Warsztat: montaż za pomocą Ulead VideoStudio 8 Pokazujemy, jak w prosty i efektowny sposób zmontować film nakręcony na wakacjach › RUBRYKI 3 Od redakcji 69 Zapowiedź konkursu fotograficznego „Polska złota jesień” 79 Zapowiedź konkursu wideo „Zmontuj film” 80 Nowa oferta prenumeraty 90 Wyniki konkursu „Fotograficzna opowieść” 120 Listy od Czytelników 121 Kalendarium 122 Zapowiedzi i stopka redakcyjna › NOWOŚCI, TRENDY 54 Test kamer DV Przedstawiamy i oceniamy 9 kamer jednoprzetwornikowych 86 Canon EOS-1Ds Mark II Marek Arcimowicz przestestował, jak sprawdza się profesjonalna lustrzanka w warunkach ekstremalnych 100 Warsztat: wygładzanie skóry w Photoshopie Dzięki programowi graficznemu może- my zmienić kolor nieopalonej skóry, usunąć niechciane refleksy oraz niedo- skonałości ciała 112 Szkoła filmowania: zdjęcia we wnętrzach Praca ze sztucznym oświetleniem i inne ważne zasady filmowania w zamkniętych pomieszczeniach 6 Zdjęcie miesiąca Wybór Wojtka Rzążewskiego, szefa działu fotograficznego „Faktu” 8 Nowe produkty i trendy Aparaty cyfrowe, drukarki, skanery, kamery, oprogramowanie Krótkie testy: X Panasonic Lumix FZ30 X Photo Mechanic 4.3.8 X AImagerchos PMA 430 X Sony DSC-T5 64 Pokaz slajdów Przygotowujemy interesującą prezentację zdjęć z wakacyjnej podróży 104 Warsztat: efekty świetlne Za pomocą aplikacji Photoshop Ele- ments nadajemy zdjęciu wykonanemu w dzień efekt podobny do fotografii zrobionej w ciepłym świetle świecy 118 Zdjęcia pod lupą Nasz ekspert Piotr Komorowski ocenia nadesłane przez Was fotografie › PORADY, PRAKTYKA 20 Śmiałe portrety Podpowiadamy, w jaki sposób wykonać artystyczne akty i zdjęcia erotyczne, doradzamy, jak pracować z modelką oraz jak właściwie dobrać parametry oświetlenia, by efektownie oddać na fo- tografii zmysłowość kobiecego ciała 70 Kolory jesieni Opadłe liście, soczyste kolory, wspaniałe światło – podsuwamy pomysły na oryginalne jesienne ujęcia FOTO-VIDEO CD KONKURS FOTO I WIDEO W tym numerze w naszych konkursach swoich sił będą mogli spróbować zarówno foto-, jak i wideoamatorzy. Czekamy na pięciominutowy film o dowolnej tematyce, w formacie DVD, zawierający ciekawe efekty wizualne i dźwiękowe, oraz zdjęcia z Waszych jesiennych wędrówek z aparatem. Czekają atrakcyjne nagrody! X Edytory graficzne: Digital Dream Studio 2, Bibble 4.3a, Paint.NET 2.1b, Photobie 1.9.9, RAW PhotoDesk 2.01, TwistedBrush 7.4, Light Artist 1.2. X Programy do katalogowania zdjęć: PhoTags 3.0.55, Diji Album 6.0, PicaJet FX 2.5.435, PicMaster 3.9.4, Parallaxis iAlbum 1.1.3 X Przeglądarki graficzne: Inzomia Viewer 3.01, Firegraphic 8.0.804, FreshView 5.40, Futuris Imager 5.5 Beta 2, Vallen Jpegger 4.76, ForceVision 3.08 › X TESTY, TECHNOLOGIE 82 Zawartość FOTO-VIDEO CD Opis programów znajdujących się na płycie 34 Test drukarek fotograficznych A4 Sprawdziliśmy, czy urządzenia drukują- ce, wykorzystujące najnowsze technolo- gie, mogą konkurować z laboratoriami fotograficznymi 44 Konie: harmonia i dynamika Wojciech Kwiatkowski zdradza, jak w niebanalny sposób fotografować te piękne zwierzęta – w galopie, na wybiegu oraz w stajni 84 Programy miesiąca Niewielkie aplikacje, które sprawią, że nasza praca z obrazem stanie się łatwiejsza i bardziej wydajna Szczegóły na stronach 69 oraz 79. 8 17 18 ZDJĘCIE MIESIĄCA WYBORU DOKONAŁ WOJTEK RZĄŻEWSKI Szef działu fotograficznego dziennika „Fakt” Każde zdjęcie, które dociera do redakcji z Chin, jest dla mnie interesujące. To, które zrobił nasz fotoreporter Bartek Sadowski, powstało w kwietniu tego roku w okolicach Szanghaju. Poza ewidentnie dobrą robotą fotograficzną – ładną kompozycją, dynamicznym skośnym kadrowaniem i ciekawym rozświetleniem w rogu fotografii – jest to po prostu świetne zdjęcie prasowe. Mówi nam sporo o ludziach i miejscu, do które- go Bartek dotarł. W strefie ekonomicznej rozciągającej się w okolicach wielkiego miasta chińscy robotnicy wyburzają całe wioski, by na ich gruzach postawić kolejną wielką fabrykę. Po pracy, w wymarłej jakby księ- życowej scenerii zapalają dyndającą na słupie gołą ża- rówkę i nie zdejmując roboczych drelichów, grają na zie- loniutkim suknie w najbardziej kapitalistyczną grę świata – w poola. ››››› Nowości | Trendy | Testy | | Nowości | Trendy | Testy ››››› NA POHYBEL! PANASONIC LUMIX FZ30: Kompakt, który ma wygrać z lustrzankami jasnym zoomem i stabilizacją optyczną. o rozdzielczości 5 megapikseli) pozwoliło uzyskać znacznie czystszy obraz. Jeżeli po- równać wyniki testu zaszumienia obu Lumik- sów, łatwo jest zauważyć, że FZ30 generuje mniej cyfrowego ziarna przy czułościach z zakresu ISO 80–200, przy najwyższej czu- łości ISO 400 rezultaty są natomiast zbliżone. Takie osiągnięcia należy uznać za spory suk- ces, tym większy, że już FZ20 bardzo pozy- tywnie wyróżniał się pod tym względem na tle kompaktowej konkurencji. Przetwornik ma proporcje 4×3, jednak aparat pozwala na rejestrowanie fotografii skadrowanych do proporcji 3×2 (odpowiada- jących lustrzankom) bądź 16×9 (przydatnych do prezentowania zdjęć na ekranach panora- micznych). Lumix FZ30 zapisuje ujęcia w po- staci plików JPEG, TIFF i RAW. Niestety, ze względu na dość powolny zapis dwie ostatnie możliwości są raczej teoretyczne. Jakość optyczna jest znakomi- ta. Aparat rejestruje obraz szcze- gółowy i ostry w całym zakresie ogniskowych. Spadek ostrości pomiędzy środkiem kadru a brzegami nie jest dokuczliwy niezależnie od ustawionego po- większenia optycznego. Aberra- cje chromatyczne, częsta przy- padłość „długich zoomów", w FZ30 również są drobnym, po- mijalnym defektem. Podobnie należałoby napisać o winietowa- niu. Przy otwartej przysłonie spa- dek jasności w rogach nie przekracza 10–15%, po przymknięciu zaś ten efekt nie występuje. Dystorsje geometryczne są przeciętnie małe przy krótkiej ogniskowej, a po ustawieniu zoo- mu na 420 mm nie występują. Aparat całkiem nieźle radzi sobie w trybie Macro, wykonując szczegółowe zdjęcia już z odległości ok. 5 cm, jednak w takich warunkach trzeba się liczyć z widocznym na zdjęciu cieniem, rzucanym przez sporych rozmiarów obiektyw. 12 RAZY I DALEJ: Powiększenie optyczne FZ30 może zostać zwielokrotnione dzięki użyciu zoomu cyfrowego. Choć uważa się, że opcja ta nie zapewnia należytej jakości, w praktyce duża rozdzielczość matrycy FZ30 pozwala na uzyskanie niezłych efektów. Dominik Herman cak do przenoszenia tego ciężkiego sprzętu. Zwarty, zapewniający niezłą jakość obrazu i funkcjonalny kompakt z pewnością znajdzie nabywców, tym bardziej że konstruktorom udało się „wyleczyć” linię Lumix FZ z wielu nękających ją przypadłości i upodobnić do bardziej profesjonalnych urządzeń. P anasonic, nadal niemający w ofercie lu- strzanki cyfrowej, stara się zdobyć serca i umysły zaawansowanych fotoamato- rów za pomocą bogatych w funkcje kompak- tów. Lumix FZ30 to najnowszy model z popu- larnej serii aparatów wyposażonych w obiek- tywy z 12-krotnym powiększeniem optycz- nym. Premierowy Lumix stanowi łakomy ką- sek szczególnie dla osób, które stać na tanią cyberlustrzankę, ale już nie na jasny, o dużym zakresie ogniskowych obiektyw do niej. aparatu zapewnia pewny i wygodny uchwyt urządzenia. Wprowadzone zostały dwa po- krętła sterujące czasem ekspozycji oraz war- tością przysłony, jedno zamocowane pod spustem migawki, drugie na wysokości kciu- ka. Po karkołomnych kombinacjach klawiszo- wych, które trzeba było zastosować w FZ20, by ustawić ekspozycję w jednym z trybów manualnych, jest to niewątpliwie krok w do- brym kierunku. Jednak w trybach z priorytetem czasu lub przysłony jedno z pokręteł pozostaje niewyko- rzystane, a mogłoby być użyte do nastawiania korekcji ekspozycji, tak jak to ma miejsce w lu- strzankach. Wiele parametrów istotnych podczas foto- grafowania ciągle zagnieżdżonych jest w głównym menu ekranowym, choć należy przyznać, że ułożenie opcji zostało dość do- brze przemyślane. Tak ważne ustawienia, jak balans bieli, czułość ISO czy rozdzielczość, do- stępne są zaraz na pierwszej karcie menu, jed- nak równie przydatny tryb pomiaru światła czy tryb pracy autofokusa (jednopolowy, wie- lopolowy, ciągły) ukryte zostały głębiej. Nowością jest uchylny, dwucalowy wy- świetlacz LCD o dużej rozdzielczości 230 ty- sięcy pikseli. Bardzo czytelny ekran jest chro- niony utwardzonym plastikiem. Sposób mo- cowania LCD na ramieniu z tworzywa sztucz- nego nie jest jednak najszczęśliwszy. W osi po- ziomej ekran można odchylić o nieco ponad 90 stopni, w osi pionowej ogranicznik umożli- wia przekręcenie wyświetlacza o 180 stopni – to mało, zwykle dostępna jest większa swobo- da. Dodatkowo ramię mocujące podtrzymuje ekran od spodu, a nie, jak w typowych kon- strukcjach, z lewej strony. W połączeniu z ograniczoną swobodą obracania LCD może to być przyczyną wyłamania całego elementu. Mechaniczne „szkło” Nowy obiektyw, tradycyjnie już firmowany przez legendarną Leicę i wyposażony w sys- tem optycznej stabilizacji Mega OIS, pozba- wiony został elementów wysuwanych poza korpus, zoomowanie odbywa się więc w ca- łości wewnątrz tubusu. Zmiana ogniskowej dokonywana jest za pomocą pierścienia po- łączonego z układem optycznym mechanicz- nie, a nie elektronicznie, co pozwala na pre- cyzyjne nastawienia pożądanego powiększe- nia. Drugi pierścień, już elektroniczny, odpo- wiada za ostrzenie w trybie manualnym. Podstawowe dane Ocena WWW: www.panasonic.pl Dobry, choć spóźniony? Lumix FZ30 wchodzi do gry w momencie, w którym za niewiele większą cenę można nabyć tanią lustrzankę z podstawowym obiektywem. By jednak skompletować ze- staw o możliwościach odpowiadających cy- frakowi klasy FZ30, trzeba wydać naprawdę sporo: na jasną optykę w szerokim zakresie ogniskowych, na stabilizację obrazu i na ple- Cena w Internecie: 2700–3000 zł Matryca; rozmiar: 8 Mpix; 1/1,8" Obiektyw (odp. dla 35 mm): 35-420 mm; f/2.8–3.7 Czas otwarcia migawki: 1/2000-60 s Większa matryca, mniejsze szumy Sercem aparatu jest przetwornik obrazujący typu CCD o rozdzielczości 8 megapikseli i rozmiarze 1/1,8", współpracujący z szyb- kim procesorem Venus Engine II. Zwiększe- nie liczby megapikseli przy jednoczesnym powiększeniu fizycznych rozmiarów prze- twornika (w FZ20 użyto sensora 1/2,5" Czułość ISO: 80–400 Formaty zapisu : JPEG, TIFF, RAW Maks. rozdzielczość filmów: 640×480, 30 kl./s Wyświetlacz: uchylny dwucalowy, 230 tys. pikseli Wizjer: elektroniczny, 230 tys. pikseli Typ karty pamięci: pamięć wewnętrzna 50 MB, SD Po pierwsze: ergonomia! W konstrukcji najnowszego Lumiksa zaszło wiele zmian na lepsze. Gumowany uchwyt Waga (z akumulatorem): 723 g ZMIENIA SIĘ TYLKO OGNISKOWA: Obiektyw pozbawiony jest elementów wysuwanych. GROZI AWARIA!: System mocowania ekranu zwiastuje ryzyko przypadkowego wyłamania. LUSTRZANKOM
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsmichy-chichy.xlx.pl
|
|
Podobne |
: Strona Główna | : Świat Radio 10 - 2011, Świat Radio, Świat Radio 2011 | : [Eclipse] Fate-stay night - 10 (XviD) [7A3A8694], Anime, Fate-stay night | : [HorribleSubs] Utawarerumono - Itsuwari no Kamen - 10 [720p], Polskie napisy z translatora | : Śpiewnik pieśni neokatechumenalnych, Śpiewniki, nuty itp, Śpiewniki | : [HorribleSubs] Rokka no Yuusha - 10 [720p], Polskie napisy z translatora | : [HorribleSubs] GATE - 10 [720p], Polskie napisy z translatora | : Świt - dalszy ciąg BD - Rozdział 10, | : 00, Club Cocktail part 10 | : Świat Radio 10 2012, | : Ćwiczenia na bazie SI, AAA studia fizjo 2009, ćwiczenia przykłady, zastos, itp
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pltypografia.opx.pl
| . : : . |
|